Lehetséges, hogy 2026-tól új irányvonalat vesznek a nagydíjak formátuma? Három javasolt módosítás került terítékre | M4 Sport


A Forma-1 csapatai három lényeges módosításon dolgoznak a 2026-os szezonra vonatkozóan: új piros zászlós szabályok bevezetéséről, a versenyek időmérő szakaszának meghosszabbításáról, valamint az időtartamhoz kötött versenytávok alkalmazásáról folynak az egyeztetések.

A 2026-os Forma-1-es szezon radikális változásokat ígér. Az autók, az erőforrások és az üzemanyagok új arculatot kapnak, és a versenyzés módja is átalakul. Ráadásul a sorozat jövője még sok izgalmas lehetőséget tartogathat. Az utóbbi hetekben a versenyhétvégék lebonyolításának esetleges átalakításáról folytak megbeszélések az F1 szereplői között. A The Race híradása szerint a csapatok sportigazgatóiból álló Sportbizottság a legutóbbi ülésén három javaslatot terjesztett elő az F1-bizottság elé, amelyek a versenyformát érinthetik.

Az első ötlet a sprinthétvégékre és azok egyetlen szabadedzésére fókuszál. Amikor egy nagydíjat alternatív lebonyolítási móddal rendeznek, szinte elkerülhetetlen, hogy a pénteki egyetlen gyakorlás során ne merüljön fel a piros zászló. A versenyzők már eleve nehéz helyzetben vannak, hiszen mindössze egy óra áll rendelkezésükre ahhoz, hogy megtalálják autóik ideális beállításait, miközben három különböző gumikeveréket is fel kell fedezniük. Az ilyen időveszteségek pedig csak tovább fokozzák a kihívásokat, ami még inkább megnehezíti a helyzetüket.

A módosítás során az FIA-nak figyelembe kellene vennie egy fontos szempontot: a sprintidőmérő versenyt a szabadedzés végét követően legalább két és fél órával, de legfeljebb három és fél órán belül kellene kezdeni. Ez a korlátozás megnehezítheti a 15 perces hosszabbítás lehetőségét.

A második javaslat a The Race szerint az időmérő edzéseket érinti. Jövőre a jelenlegi 20 helyett már 22 autó fogja alkotni a mezőnyt, hiszen új csapatként bemutatkozik a Cadillac. Tekintve, hogy az időmérők első két felvonása a sok résztvevő miatt már ma is zsúfolt és kaotikus tud lenni, vannak, akik aggódnak, hogy a sok résztvevő miatt a boxutcai tolongás oda vezethet, hogy versenyzők egyszerűen kifutnak az időből, és nem érnek fel a gyorskörükre.

Időmérős fronton jövőre egyébként a kieséses rendszerben is lesz változás a 11. csapat miatt, és ez már garantált. A Q1-ben és a Q2-ben jelenlegi 5-5 autó esik ki, jövőre 6-6 fog, hogy Q3-nak továbbra is csak 10 résztvevője lehessen.

A harmadik javaslat a versenyek időtartamának egységesítése körül forog. Sok rajongót zavar, hogy az F1-es versenyek hossza pályánként eltérő. Az FIA jellemzően 305 kilométeres versenytávot ír elő, ami nemcsak a körök számát, hanem a versenyek időtartamát is változóvá teszi. Hagyományosan a gyors monzai pálya adja a legrövidebb futamokat, ahol Max Verstappen idén mindössze 1 óra 13 perc alatt ért célba elsőként. Ezzel szemben Szingapúr versenyén a futam időtartama gyakran megközelíti a 2 órát; idén például George Russellnek 1 óra 40 percbe telt a győzelem kivívása.

A The Race szerint Stefano Domenicali, az F1 elnöke már korábban is javasolt versenyek rövidítésére vonatkozó terveket, hivatkozva a fiatal közönség állítólagos igényeire. Azonban az ötlet nem nyerte el a rajongók tetszését.

Related posts