A vasút felújítása során hatalmas mennyiségű tonna és milliók váltak eltűntté | Vajdaság MA


Az Újvidéki Felső Ügyészség által közzétett dokumentáció rávilágít a vasútvonal felújítása során történt lopások hátterére, amelyek Újvidéktől a magyar határig terjednek. A beszámolók tonnányi és milliókat érő eltulajdonított javakról számolnak be. A rendőrséghez benyújtott feljelentések és az eltűnt eszközök mennyisége arra enged következtetni, hogy ezek az értékek nem egyszerűen zsebekben, táskákban vagy akár talicskákban landoltak; a műveletek mögött egy jól szervezett bűnözői hálózat állhat.

"A keletkezett kár pontos megállapítása kihívást jelent, hiszen a feljelentésekben gyakran nem szerepelnek az eltulajdonított eszközök értékére vonatkozó információk. Azonban az ügyészségi iratok alapján egyértelmű, hogy a veszteség mértéke milliós nagyságrendre rúg." – olvasható a Forbes Srbija portálon, az ügyészség által közzétett dokumentumok elemzése nyomán.

A tolvajok rendszerint a felsővezetéket és a rézkábeleket célozták meg, de nem ritkán más alkatrészek is eltűntek, mivel az acélnehezékek is vonzották őket. Ennek a bűnözői tevékenységnek a szervezett és jól megtervezett mivoltát az is alátámasztja, hogy a tolvajok még magasfeszültség alatt álló felsővezetékeket is kockáztattak, ami jól mutatja, hogy nem amatőrökről, hanem tapasztalt bűnözőkről van szó.

Az Újvidéki Felső Ügyészség által közzétett iratok két dokumentumban gyűjtik össze a benyújtott feljelentéseket. Jelenleg nem világos, hogy ez a lista teljes körű-e, vagy a jövőben további bejelentések kerülnek-e hozzáadásra. Az első feljelentés 2021 szeptemberében készült, míg az utolsó 2022 augusztusában érkezett. Eddig összesen 23 rendőrségi feljelentést tettek közzé.

A dokumentumok tanulmányozása során egyértelművé vált, hogy a tolvajok elsősorban a nyílt pályaszakaszokon és az állomások közötti területeken végezték a tevékenységüket. Érdekes módon, még a vasútállomások közvetlen közelében sem riadtak vissza a lopásoktól. Az igazi rejtély azonban az, hogyan tudtak a legnagyobb értékű lopások végbemenni anélkül, hogy bárki felfigyelt volna rájuk. Továbbá, felmerül a kérdés, hogy vajon volt-e egyáltalán biztonsági őrzés a szóban forgó területeken. Ha igen, akkor az ügy még bonyolultabbá válik.

A nyilvánosságra hozott dokumentáció első nyolc feljelentése alapján világossá válik, hogy a tolvajok fő célpontjaiként a felsővezeték biztonságát és a hálózat stabilitását biztosító tartósodronyok, valamint az ezeket támogató szerkezetek szolgáltak. Az iratokból kiderül, hogy ezek a sodronyok rézből készültek, és kulcsszerepet játszanak a vasúti közlekedés megbízhatóságának fenntartásában.

Egyes dokumentumokban az is szerepel, hogy a Belgrád és Újvidék közötti, már működő szakaszon éppen ezek a lopások kényszerítették az üzemeltetőt arra, hogy időről-időre lassítsa a forgalmat az érintett szakaszokon, sőt, a teljes leállásra is volt példa.

Az első nyolc feljelentésből az is kiderül, hogy az eltulajdonított felszerelés összértéke legalább 2,8 millió dinár volt. Ez az összeg azonban valószínűleg ennél jóval magasabb, mivel csak egyetlen feljelentésben szerepel konkrét adat egy 199 000 dinár értékű lopásról, míg a fennmaradó 14 esetben nem tüntettek fel pontos összeget.

A legnagyobb ismert kár a Kishegyes és Nagyfény közötti szakaszon történt, ahol 2022. február 8. és 22. között 620 000 dinár értékben loptak el rézsodronyokat. Egy másik feljelentés szerint ugyanekkor az Ókér-Verbász szakaszon is "fogyóeszköznek" számítottak ezek az elemek, hiszen a becsült kár itt 355 000 dinár volt.

Kishegyes környékén különösen aktívak voltak a tolvajok: 2022. január 21. és február 8. között a fentebb említett mellett további 527 000 dinár értékű, főként réz alapanyagú fémelemet loptak el.

Ebben a nyolc, pontos összeggel megjelölt feljelentésben több mint két tonna felszerelés - főként réz alapú alkatrészek - eltűnéséről nyújtottak be jelentést.

A helyzet pikantériája, hogy az egyik bejelentés hangsúlyozza: a tolvajok annyira eltökéltek voltak, hogy egyfolytában 25 000 volttal üzemelő hálózaton tevékenykedtek, ami nemcsak rendkívül veszélyes, hanem komoly szakértelmet is megkövetel. Az ilyen merészség valóban figyelemreméltó, főleg figyelembe véve a kockázatokat, amelyekkel szembenéztek.

A lopások tehát elhúzódó időszakokban történtek, ám a feljelentések alapján egyes esetekben figyelemre méltó mennyiségű felszerelést tulajdonítottak el mindössze egy nap vagy éjszaka alatt.

2022. április 19-én például a Kishegyes és Szikics közötti útszakaszon 700 méternyi felsővezetéket tulajdonítottak el, ami összesen 1,1 tonna súlyt képviselt.

Hasonló eset történt 2022 augusztusában is, amikor Szabadka és Naumovićevo között ugyancsak 700 méternyi vezeték tűnt el, ami valójában 700 méter tartókábelből és ugyanennyi kontaktvezetékből állt.

A rekordot azonban ebben az évben Szabadka tartotta, ahol a teherpályaudvaron egyetlen nap leforgása alatt 2,5 tonna felszerelést loptak el. Bár a vezetékek hossza itt "csak" 400 méter volt, a lopott súlyt jelentősen növelték a vasból készült feszítő súlyok.

Egy másik jelentős lopásra került sor Szabadka és Kelebia között, ahol öt nap leforgása alatt összesen 2,6 tonna anyagot vittek el. Az eltulajdonított eszközök többsége acélból és vasból készült feszítősúlyokból állt.

És akkor jött az éjszaka, amikor 11,6 tonna tűnt el, mintha a föld nyelte volna el. A legnagyobb egyhelyszínen elkövetett lopás 2022. június 2-áról 3-ára virradó éjszaka történt. Az ügyészség által közzétett feljelentés szerint a topolyai vasútállomásról nem kevesebb, mint 11,6 tonna felszerelés, illetve vezeték tűnt el! Volt itt sok minden, többek között 360 darab, vasból készült feszítősúly, amelyek össztömege 9 tonna és 20 darab tartószerkezet, amelyek összesen 2,6 tonnát nyomtak.

Az olvasónak érdemes tisztában lennie azzal, hogy ez még csak nem is a legnagyobb vasúti lopás "összesített" értékben. Az igazi rekordot 2022 májusának elején, egészen pontosan 4-én és 5-én könyvelhettük el, amikor is Verbász közelében történt az eset. A feljelentés alapján a tolvajok két csoportra oszlottak: az egyik a verbászi vasútállomáson, míg a másik a Verbász és Szikics közötti vonalszakaszon csapott le. Az eltulajdonított fémtartozékok és egyéb eszközök összsúlya elérte a 18 645 kilogrammot, ami több mint 18 tonnát jelent.

Valószínűleg ez volt a tolvajbanda legbonyolultabb akciója, hiszen itt nem csupán vezetékeket, hanem egész szerkezeteket is eltulajdonítottak. Más szavakkal, mindent, ami csak mozdítható volt. És nem is egyetlen csavarhúzóval oldották meg a feladatot.

A feljelentés alapján 13 darab fém tartóoszlop és 660 darab feszítősúly tűnt el nyomtalanul. A tolvajok számára nyilvánvalóan nem volt opció, hogy ezeket a nehéz tárgyakat zsebükbe rejtsék vagy a hónuk alá csapva távozzanak. Az ilyen volumenű lopott anyag szállításához, a Forbes által végzett számítások szerint, minimum négy kisebb teherautóra lett volna szükség, amelyek mindegyike 5 tonna teherbírással rendelkezik, vagy egyetlen 24 tonnás kamionra.

Vagyis, minden jel arra utal, hogy rendkívül jól szervezett és felszerelt bűnözői csoport állhatott a lopások mögött.

Related posts