A Szlovák Posta átalakulása: Franchise modell és modernizáció | ma7.sk A Szlovák Posta új irányvonalat képvisel, amely a franchise modell bevezetésével és a modernizációs folyamatokkal kívánja megerősíteni a szolgáltatásait. A célja, hogy alkalmazkodjon


A Szlovák Posta átalakul, s reagálva az ügyfelek változó igényeire, új korszakba lép.

A Szlovák Posta új átalakítási stratégiát mutatott be, amelynek fő célja a vállalat újjáélesztése, a postai szolgáltatások jobb hozzáférhetőségének és hatékonyságának növelése. A modernizálás révén szeretnék megfelelni az ügyfelek aktuális igényeinek, miközben erősítik a pénzügyi stabilitásukat is. Az átalakítási folyamat, amely 2028-ig terjed, három alapvető pilléren alapul: a hálózat optimalizálásán, a működési folyamatok hatékonyságának növelésén, valamint a technológiai újításokba való befektetéseken.

A Szlovák Posta rendelkezik Európa legsűrűbb fiókhálózatával, azonban az összesen 1365 posta közül 840 egyablakos, korlátozott nyitvatartási idővel, s több mint 1000 fiók gazdaságilag veszteséges. A növekvő digitalizáció és az ügyfélmagatartás változása következtében a Szlovák Posta az elmúlt 5 évben 30 százalékos fióklátogatottság-csökkenést, az elmúlt 19 évben pedig közel 70 százalékos levélpostai küldeményforgalom-csökkenést regisztrált. Bár a koronavírus-járvány időszaka alatt a feladott csomagok száma több mint megkétszereződött, jelenleg a szolgáltatás stagnál. Az üzemeltetési és személyzeti költségek így hosszú távon meghaladják a bevételeket. Ennek eredménye felhalmozott veszteség, amely veszélyeztetheti a posta további működését, és csak a vállalat átalakításával fordítható meg.

- hangsúlyozza Vladislav Kupka, a Szlovák Posta ügyvezető igazgatója.

Az első lépés a sűrű és nem hatékony fiókhálózat konszolidálása. A megyei és járási városokban a legkevésbé kihasznált fiókok működését áthelyezik a jogutód postákra, amelyeket megerősítenek. Hosszabb nyitva tartással és elegendő pénztári személyzettel rendelkeznek majd ahhoz, hogy az ügyfelek mindig zökkenőmentesen kiszolgálást kapjanak. A vidéki postákat, amelyek a csekély forgalom miatt már ma is gazdaságilag fenntarthatatlanok, franchise-okká alakítják át.

- tette hozzá Melinda Burdanová, a Szlovák Posta kereskedelmi igazgatója és az igazgatóság alelnöke.

Ez a modell már bizonyítottan jól funkcionál a szomszédos országokban: Ausztriában a bankfiókok több mint 70%-át, Németországban pedig szinte mindegyiket franchise partnerek működtetik, míg Csehországban is folyamatosan növekszik a franchise-ok száma. A Szlovák Posta ambíciója, hogy 2028-ra 400 saját fiókot és 1000 franchise egységet alakítson ki.

Az átalakulás második pillére a működés és a folyamatok optimalizálása, valamint modernizálása. Ennek keretében például a termékportfólió egyszerűsítése és a kézbesítési gyakoriság átalakítása merül fel, inspirálva a környező országok sikeres példáiból. Ezek a lépések minimális hatással vannak az ügyfelekre, ugyanakkor jelentős gazdasági előnyöket kínálnak a vállalat stabilitása szempontjából. A hagyományos postai működési modell átalakítása során bevezetésre kerül a vegyes kézbesítés, amely lehetővé teszi az önkiszolgáló kioszkok alkalmazását, valamint a BalíkoBOX hálózat bővítését partneri önkiszolgáló eszközök révén.

- számolt be Burdanová.

A harmadik kulcsfontosságú tényező az innováció és a digitalizáció terén való befektetés, amely lehetővé teszi, hogy a Szlovák Posta egy korszerű, jövőorientált vállalattá fejlődjön.

Az alkalmazottak képezik az átalakulás szívét, és ők a kulcs a szolgáltatások fejlesztéséhez és az ügyfelek elégedettségének növeléséhez. Éppen ezért a Szlovák Posta átalakulási folyamata már tavaly elkezdődött, fókuszálva a munkatársak átképzésére. Több mint 6400 kézbesítő és ügyfélszolgálati munkatárs 20 szeminárium és 48 tréning keretében fejlesztette vezetői és értékesítési készségeit. Ennek célja, hogy egységes munkamódszert alakítsanak ki, amely minden ügyfél számára azonos lehetőségeket, minőséget és információt biztosít a termékekről és szolgáltatásokról országszerte.

- tette hozzá a kereskedelmi igazgató.

Az átalakulás során új munkahelyek kialakítása is várható; különös figyelmet kapnak a kézbesítési szolgáltatások, a logisztika és a csomagküldő szektor, amelyek jelentős növekedésen és fejlődésen mennek keresztül. Azok az alkalmazottak, akiknek a fiókjai megszűnnek, lehetőséget kapnak arra, hogy más fiókba vagy munkakörbe lépjenek át, illetve lehetőségük nyílik arra is, hogy franchise partnerhez csatlakozzanak.

- tette hozzá Vladislav Kupka.

2025. szeptember 1-jétől a kézbesítők új, többfunkciós eszközökkel fognak dolgozni, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy kártyás fizetéssel rendezzenek utánvétes küldeményeket. Az innovációs beruházások keretében a fiókok is modernizálódnak, QR-kód olvasókkal bővülnek, amelyek az eDokumentumok (eDoklady) alkalmazás használatát segítik elő. Ennek révén az ügyfelek elektronikus személyi igazolványukkal is azonosíthatják magukat. A Szlovák Posta kiemelten fontosnak tartja a világos és pontos kommunikációt, ezért minden, a lakosságot érintő változást előre, kellő időben és több csatornán keresztül, például a fiókokban kihelyezett hirdetmények, a hivatalos weboldal, sajtóközlemények, valamint adott esetekben külön tájékoztató kampányok formájában fognak bejelenteni.

Eva Peterová, a szóvivő, hangsúlyozta, hogy az egyes fiókok gazdasági teljesítménye bizalmas információ, amelyet nem hoznak nyilvánosságra. A fiókok franchise-okká való átalakításának folyamata folyamatosan zajló egyeztetések része, amely számos szempontot vesz figyelembe, mint például a működési hatékonyságot és az adott terület lakosságának igényeit. A konkrét döntések meghozatala után a nyilvánosságot időben értesítik.

Related posts