Sebestyén Balázs véleménye szerint a hölgyek nehezen boldogulnak a parkolással, azonban ezek a megjegyzések valójában csak tovább bonyolítják a helyzetet.


Váratlan helyről kapott megerősítést a Nissan magyar importőrének elrontott, majd visszavont reklámkampánya, amelyre először egy bántalmazási ügyekkel foglalkozó Facebook-csoport, majd a 444 hívta fel a figyelmet, de a Telexen is részletesen olvashattak róla. A reklámok egy részében szexista poénokat adtak a két szereplő, Stohl András színész, műsorvezető, illetve Ganxsta Zolee rapper szájába, de volt olyan hirdetés is, amelyben a nők parkolási képességét gúnyolták. A cég később önálló Facebook-közleményben is bocsánatot kért a történtek miatt.

Sebestyén Balázs rádiós műsorvezető hosszan vitatkozott műsorvezetőtársaival a témáról a Balázsék keddi adásában, majd azzal zárta a beszélgetést, hogy kijelentette Ráskó Eszternek címezve:

"Szerintem meg nem tudtok parkolni, ez ilyen egyszerű. Ahogy mi nem tudunk többfelé figyelni, ti meg nem tudtok parkolni. Sajnos vannak dolgok, amiken még a píszí sem fog változtatni."

A megjegyzés a Youtube-ra feltöltött felvételen 1 óra 18 perc környékén hallható, a végén Ráskó Eszter parkolási versenyre hívta ki Sebestyént.

Azok számára, akik könnyedén hangoztatják, hogy a nők nem tudnak parkolni, valóban sokkal nehezebb lehet női autóvezetőként közlekedni. Ennél is aggasztóbb, hogy a Nissan reklámja legitimálta az efféle kijelentéseket. Sebestyén Balázs véleménye nem egyedülálló; a csütörtöki cikkünkben megszólaló két autós szakoktató is megerősítette, hogy rendszeresen segítenek olyan nőknek, akik jogosítvánnyal rendelkeznek, de a kezdeti nehézségeik miatt elvesztették a bátorságukat. A kritikák és a gúnyos megjegyzések sokakat visszatartanak attól, hogy a volán mögé üljenek. Míg Sebestyén a reklámot csupán apropónak használta, sokak számára a médiában megjelenő lekezelő vélemények arra adnak okot, hogy másokkal szemben is lekezelően viselkedjenek – és ez nem csupán a nőket érinti.

A fogkefe vagy autó reklámozása nem csupán üzleti tevékenység, hanem komoly felelősség is. A hirdetések nem csupán a vásárlókhoz jutnak el, hanem szélesebb közönséget is elérnek, így hatással vannak a társadalomra. A magyar Nissan legutóbbi kampányával súlyos hibát vétett, amikor humorral próbálta normalizálni a szexizmust, és a női képességeket általánosító, elavult hímsovinizmust propagált. Lehet, hogy egyesek nevetnek egy ilyen reklámon, de mások számára ez a fajta megnyilvánulás megerősítést adhat a mérgező nézetekhez, amelyeket a társadalom már régen elutasított. Azt sugallja, hogy a Nissan is megengedheti magának a nőkkel szembeni gúnyolódást, és aki ezt sérelmezi, az csak nem érti a viccet.

Bár az importőr visszavonult, amikor látszott, hogy magára gyújtotta a házat, az ügy mégsem marad nyomtalan, ahogy nem is volt előzmény nélküli. Ezek a reklámok rezonáltak egy sor, az autókkal, illetve az autózással kapcsolatos rossz beidegződésre is.

A magyarázat nélkül visszavont Nissan-kampány összes alkotóeleme hamis volt. Az autózás évtizedek óta nem férfikiváltság, a többségnek az autó egyszerű célszerszám, de ez persze senkit nem akadályoz abban, hogy többet lásson bele a járműbe az eredeti funkciójánál. A gyártók nem ritkán valóban igyekeznek olyan értékeket, illetve asszociációkat társítani egy-egy típushoz, amelyekre a férfiak, a nők, a fiatalok, az idősek, az egyedülállók vagy éppen a családok figyelmét akarják felhívni. Ironikus, hogy miközben Magyarországon a Stohl András szájába adott mondatokkal gúnyolták a nőket, és így buzdítottak az X-Trail nevű szabadidő-autó megvásárlására, addig a Nissan saját reklámfilmjében egy nő és két gyerek látható:

A híres magyar kampány remek lehetőséget kínál a Nissannak, hogy mélyebben megismerje saját termékeit, és bemutassa, mennyire egyszerűen kezelhetők azok számára, akik rendelkeznek jogosítvánnyal. Azonban óvatosan kell bánni a humorról, mivel a vegyes nemű vevőkör egyes tagjait esetleg sértheti, ha a másik csoporton viccelődnek. Ez pedig potenciálisan vásárlói elpártolást eredményezhet.

Most végre elkezdtek beszélni a Nissanról? Az európai központ nem igazán örült ennek a típusú nyilvánosságnak, és határozottan distanciálták magukat a magyar importőr által indított kampánytól. Ez a botrány pedig aligha növelte a bizalmat a magyar vásárlók körében, ami elvileg minden reklám alapvető célja kellene, hogy legyen.

Sokan nosztalgiával emlékeznek a régi, mechanikus autózás élményére, amikor a kormányzás nem csupán egy egyszerű mozdulat volt, hanem fizikai erőfeszítést igényelt. Az autó sebességváltása igazi ügyességet és jó ritmusérzéket követelt, míg a motor hangjának finomhangolása valódi művészet volt. A parkolás pedig egyfajta izgalmas kihívást jelentett, amely során az ember szinte lélegzet-visszafojtva próbálta megoldani a feladatot. Azok, akik mesterien kezelték a gépet, valóban úgy érezhették, hogy kiemelkednek a hétköznapokból. Azonban ez a hagyományos autós szemlélet fokozatosan háttérbe szorul. A modern sofőrök egyre inkább a kényelmet és a biztonságot keresik, így a szervókormány, a tolatóradar és a parkolást segítő automatikák iránti kereslet folyamatosan növekszik. A régi autós kultúra természetesen nem tűnik el nyomtalanul, de fontos lenne, hogy a közgondolkodásban eltávolodjunk a szexizmus bármilyen formájától, és támogassuk a sokszínűséget az autózás világában. A jövő autózása nem csupán a technológiai fejlődésről szól, hanem arról is, hogy mindenki számára elérhető és élvezetes legyen, függetlenül a nemétől vagy tapasztalatától.

Related posts