A mesterkélt versenyzés elutasítása: "Az F1 nem lehet szórakoztató műsor, hanem egy igazi sportág" | M4 Sport

Akárhogy értékeljük az idei kötelező két kiállás bevezetését, az F1-es versenyzők egy része határozottan ellenzi, hogy Monaco miatt mesterkélt szabályokkal avatkozzanak be a versenyzésbe.
A vasárnapi Monacói Nagydíj után felkavarta az indulatokat, hogy több csapat arra utasította versenyzőjét, hogy akadályozza ellenfeleit, ezzel időt nyerve csapattársának a kerékcserék során. Sokan az idén bevezetett kötelező minimum két kiállásra vezették vissza ezt a stratégiát, de valójában ezek a taktikák nem újkeletűek. A korábbi években is tanúi lehettünk hasonló manővereknek, csupán eddig nem voltak ennyire nyilvánvalók vagy ennyiszer alkalmazottak.
A Monaco-szabály bevezetésével kapcsolatban vegyes érzések fogalmazódnak meg, hiszen sokan vitatják annak hatékonyságát, míg mások az elért eredményekről beszélnek. Emellett a jövőbeli intézkedések szükségessége is felmerül, hiszen számos probléma még mindig megoldatlanul áll. Ugyanakkor egy párhuzamos diskurzus is zajlik: vajon valóban szükséges-e ilyen formában beavatkozni, vagy esetleg más megközelítések és alternatív módszerek révén kellene keresni a megoldást?
A vasárnapi verseny győztese, Lando Norris, őszintén kifejezte, hogy a szabályok nem nyerték el a tetszését. Kezdetben csak tréfálkozott ezzel kapcsolatban, megjegyezve, hogy mint a pole-ból induló versenyző, örömmel fogadta volna, ha kevesebb kiállásra lenne szüksége, hiszen ez csökkentette volna a stresszt. Később azonban komolyabb vizekre evezett, és a beavatkozásokkal kapcsolatos kérdéseket feszegette.
„Kérlek, formáld meg a mondanivalódat saját stílusod szerint!” – javasolta Norris a vasárnapi sajtótájékoztatón.
Szerinte nem a szabályokkal kellene játszadozni, és nem ez a legjobb módszer a műsor javítására.
"Minden a szombaton múlt. Így van ez már az első évtől kezdve, ötven-hatvan éve. Az utolsó, amire vágyok, hogy mesterkélt legyen a verseny. Ettől távol kell tartani magunkat, és az autókkal, a gumikkal kell jobb munkát végezni. Akkor talán több versenyt látunk majd, de ne vezessünk be csak úgy több kerékcserét" - javasolta a mclarenes.
Charles Leclerc úgy véli, hogy az új szabályok bevezetésével csupán a véletlen szerepe nőtt meg a versenyeken. "Lehetsz szerencsés vagy balszerencsés, de a kimeneteleket már nem igazán befolyásolhatod. Monaco mindig is egy kiszámíthatatlan hely volt, de a két kiállás miatt most talán még inkább így van" - osztotta meg gondolatait a második helyezett.
Oscar Piastri szerint idén még csak meg sem mutatkozott, hogy a két kiállás mennyivel növelheti a szerencsefaktor szerepét. "Nem sok minden változott, de egészen más történet lett volna, ha lett volna egy piros zászló öt körrel a vége előtt, és Max (Verstappen) nyert volna. Biztosra veszem, hogy ha így marad a formátum a jövőben, akkor előbb-utóbb ez is megtörténik. Hogy ezt akarjuk-e látni? Nem tudom" - fogalmazott az ausztrál.
A mesterkélt beavatkozás ellen nem csupán a három legjobban teljesítő versenyző emelte fel a szavát. Esteban Ocon, aki a 7. helyen zárta a versenyt, szintén kifejezte véleményét, miszerint a jövőben inkább elkerülné az idei évhez hasonló szabályozásokat. "Monacót úgy szeretjük, ahogy van. Szerintem nem szükséges mesterségesen módosítani rajta. Hagyják meg a maga természetességében!" - fogalmazott a francia pilóta.
Szerinte a Wiliams vagy a Racing Bulls mezőnyfeltartásos stratégiája rossz képet festett az F1-ről.
- tette hozzá.
Ezzel arra is utalhatott, hogy amikor 2016-ban a DTM-ben, azaz a német túraautó-bajnokságban versenyzett, nem ritkán összefogtak a gyártók csapatai egymás ellen, hogy a kívánt eredmény szülessen. Ocon szerint ilyesmit az F1-ben nem szabadna hagyni. "Ezen el kell gondolkodni, mert amikor a teljes mezőnyt lassítod három másodperccel körönként, az nem igazságos."