A Malév egykori főpilótája megszólalt az indiai tragédiával kapcsolatban.


A Boeing 787-es repülőgépek esetében eddig nem merültek fel műszaki problémák vagy gyári visszahívások.

Dombi János, a Malév volt főpilótája 31 órát repült a magyar nemzeti légitársaság gépein, a cég megszűnésekor már 17 ezer repült óra volt a háta mögött. A Malév után külföldre szegődött, ahol többek közt szimulátoros oktatóként is dolgozott, de megfordult afrikai légitársaságnál is. Az indiai tragédiával kapcsolatban egyelőre ő is csak a hírekből tud tájékozódni, így legfeljebb tippjei lehetnének arra, mi okozta a balesetet. Az azonban biztos, hogy a világot megrázó tragédia ellenére is még mindig a repülés a legbiztonságosabb és leginkább ellenőrzött közlekedési forma.

A repülőgépek felszállása előtt elengedhetetlen az alapos ellenőrzés. Amennyiben két út között zajlik a folyamat, a személyzet alaposan átvizsgálja a gépet, hogy megbizonyosodjon arról, minden rendben van-e. Figyelmet fordítanak a lehetséges sérülésekre, a folyadékszivárgásokra, és ellenőrzik a hajtómű alkatrészeinek állapotát is. A gép kapitányának ebben a folyamatban komoly büntetőjogi felelőssége van: az ellenőrzés után aláírt dokumentumok egy példánya mindig a repülőtéren marad, így az eljárás nem tűr halogatást vagy hanyagságot. Ha a kapitány a gépet repülésre alkalmasnak nyilvánítja, a továbbiakban teljes mértékben őt terheli a felelősség - tette hozzá a tapasztalt főpilóta.

Ezen a rendszeres ellenőrzésen túl minden üzemkezdet előtt alapos műszaki átvizsgáláson mennek keresztül a repülőgépek, amelyet képzett szakemberek végeznek. Dombi János úgy véli, hogy nem emlékszik olyan esetre, amikor a Boeing 787-es repülőgépeknél hajtóművel kapcsolatos nehézségekről számoltak volna be, vagy amikor a gyártó visszahívást kezdeményezett volna.

Related posts