Kreatív Online - Emberi léptéken túl: A dizájn új dimenziói, ahol a kreativitás nem csupán az embert, hanem más fajokat is szolgál. Fedezd fel a határok nélküli esztétikát, ahol a természet és a technológia találkozik, és új perspektívákat kínál a fenntar

A londoni Design Museum formabontó kiállítása, a More Than Human arra hívja fel a figyelmet, hogyan tervezhetünk úgy, hogy ne csak emberek, hanem más élőlények is otthonra találjanak világunkban. A tárlat számos projektje közül kiemelkedik Andrés Jaque The Transspecies Rosette című munkája, amely újragondolja, mit jelent egy épület homlokzata - és egyáltalán: mit jelent együtt élni más fajokkal.
A londoni Design Museum új kiállítása, a More Than Human formabontó módon olyan tervezési megközelítéseket mutat be, amelyek túllépnek az emberközpontúságon, és a természet többi élőlényének - növényeknek, állatoknak, sőt geológiai entitásoknak - igényeit helyezik előtérbe.
A tárlat számos figyelemre méltó projektet vonultat fel, a madarak és rovarok számára élőhelyet kínáló homlokzati burkolatoktól az ősi halászeszközökön át egészen az algoritmus által tervezett beporzókertekig.
A Dezeen cikke alapján egy különleges projektet szeretnénk fókuszba állítani, amely...
Különösen figyelemre méltó példája annak, miként lehet a dizájn eszközeivel új kötelékeket kialakítani az ember és más élőlények között:
Ez a mű, a The Transspecies Rosette, Andrés Jaque és az Office for Political Innovation kreatív csapatának alkotása.
A The Transspecies Rosette nem egyszerűen egy új építészeti elem - ez egy látványos és gondolatébresztő válasz arra, hogyan válhat a dizájn a több faj együttélésének katalizátorává. A projekt egy moduláris homlokzati rendszer, amelyet természetes anyagokból - őrölt parafából és növényi gyantából - alakítottak ki. A felület szándékosan egyenetlen, porózus és barázdált, lehetőséget adva mikroorganizmusoknak, gombáknak, sőt növényeknek is, hogy megtelepedjenek rajta.
Jaque alkotása úgy biztosítja a hagyományos építészeti funkciókat (vízszigetelés, hőszigetelés), hogy közben szó szerint élő felületet hoz létre - egyfajta bio-homlokzatot, amely nem kizár, hanem befogad.
A projekt újraértelmezi az építészet alapvető célját: a védelem mellett a kapcsolódás is fókuszba kerül, nemcsak ember és ember, hanem ember és más fajok között is.
A The Transspecies Rosette különleges jelentőséggel bír, mivel rávilágít a dizájn egyik legfontosabb kihívására: hogyan tudjuk úgy alakítani a környezetünket, hogy a természet ne kerüljön elkülönítésre, hanem szerves részévé váljon a mesterséges világunknak? Míg számos fenntarthatósági kezdeményezés továbbra is csupán a környezeti károk csökkentésére összpontosít, ez a projekt egy merész, integráló megközelítést képvisel, amely új utakat keres a természet és a technológia harmonikus együttélésére.
Nem kevesebbet állít, mint hogy a jövő épületeinek nemcsak emberekre, hanem más élőlényekre is reagálniuk kell.
A kiállítás kurátorai, Justin McGuirk és Rebecca Lewin, egy forradalmi szemlélet felé vezetnek bennünket: az ember nem a Föld uralkodója, hanem annak elengedhetetlen része, egy összetett élő rendszer tagja. E gondolatot a kiállítás vizuális megjelenítése is lenyűgözően tükrözi: az MSOMA stúdió által megálmodott agyagdombok és lágyan ívelő tájelemek a természetes élőhelyek világát idézik meg, új dimenziót adva a múzeumi térnek.
Bár a More Than Human egy kiállítás keretei között jelenik meg, üzenete messzebbre mutat. A bemutatott munkák nemcsak művészi vagy elméleti gondolatkísérletek, hanem potenciális modellek is a jövő dizájnszemléletére. A The Transspecies Rosette ilyen értelemben nemcsak példamutató, hanem inspiráló is: elgondolkodtat, miként válhat az építészet - és a kreatívipar egésze - az ökológiai együttélés aktív szereplőjévé.