Kínai hatások az uniós kikötők felett: Mit hozhatna a BlackRock érkezése? | Demokrata


Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztos a héten egyértelmű üzenetet fogalmazott meg: sürgeti az uniós kikötők biztonságának újragondolását, és hangsúlyozta a külföldi befolyás alapos vizsgálatának szükségességét. Az Európai Bizottság szigorúbb ellenőrzéseket követel a kritikus közlekedési infrastruktúrák külföldi tulajdonlása felett, amelyet az Európai Parlament szociáldemokrata frakciója is támogat.

Bár Kína neve hivatalosan nem került említésre, az üzenet mögötti tartalom nyilvánvaló. Simon Van Hoeymissen, a belga Királyi Honvédelmi Intézet szakértője rámutatott, hogy a megfogalmazás egyértelműen a pekingi befolyás növekedésére utal. A kínai nagyvállalatok, mint a COSCO, a China Merchants és a hongkongi Hutchison, olyan mértékben vannak jelen a piacon, hogy ez már nem csupán gazdasági, hanem nemzetbiztonsági kérdéseket is felvet.

Ana Miguel Pedro, a portugál néppárt európai parlamenti képviselője hangsúlyozta, hogy a COSCO nem csupán egy piaci szereplő, hanem a Kínai Kommunista Párt utasításait követi a tevékenységei során.

"Ez nem csupán gazdasági, hanem stratégiai veszélyforrás is" - fogalmazott.

Egy új, a varsói Keleti Tanulmányok Központja által készített jelentés rávilágít, hogy Oroszország ukrajnai inváziója és Kína Moszkvához való, nyíltan vagy burkoltan megnyilvánuló támogatása tovább növelte az uniós kikötők biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.

A Politico cikke szerint a lengyelországi Gdynia Container Terminal helyzete különösen aggasztó. A terminál már két évtizede a Hutchison cég birtokában van, és közvetlen közelében található egy haditengerészeti bázis, egy hajógyár, valamint a lengyel haditengerészet elit egységeinek központja. Ezen körülmények miatt a lengyel kormány a terminált kritikus infrastruktúrának nyilvánította, ami azt jelenti, hogy a működtetőnek szoros együttműködésben kell dolgoznia az állammal.

A terminál körüli események izgalmas fordulatokat vehetnek: a Hutchison egy hatalmas, 23 milliárd dolláros globális eladási tárgyalásban van benne, amely 14 európai létesítményt érintene. A potenciális vevő egy BlackRock által irányított konzorcium lenne, azonban a tárgyalások márciusban Peking beavatkozása következtében leálltak.

Ana Miguel Pedro megfogalmazása alapján "ha még egyetlen kikötő is kiszolgáltatottá válik egy külföldi hatalom számára, az egész unió biztonsága komoly kockázatnak van kitéve."

Related posts