Kínai hatások az uniós kikötők felett: Mit hozhatna a BlackRock érkezése? | Demokrata

Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztos a héten egyértelmű üzenetet fogalmazott meg: sürgeti az uniós kikötők biztonságának újragondolását, és hangsúlyozta a külföldi befolyás alapos vizsgálatának szükségességét. Az Európai Bizottság szigorúbb ellenőrzéseket követel a kritikus közlekedési infrastruktúrák külföldi tulajdonlása felett, amelyet az Európai Parlament szociáldemokrata frakciója is támogat.
Bár Kína neve hivatalosan nem került említésre, az üzenet mögötti tartalom nyilvánvaló. Simon Van Hoeymissen, a belga Királyi Honvédelmi Intézet szakértője rámutatott, hogy a megfogalmazás egyértelműen a pekingi befolyás növekedésére utal. A kínai nagyvállalatok, mint a COSCO, a China Merchants és a hongkongi Hutchison, olyan mértékben vannak jelen a piacon, hogy ez már nem csupán gazdasági, hanem nemzetbiztonsági kérdéseket is felvet.
Ana Miguel Pedro, a portugál néppárt európai parlamenti képviselője hangsúlyozta, hogy a COSCO nem csupán egy piaci szereplő, hanem a Kínai Kommunista Párt utasításait követi a tevékenységei során.
"Ez nem csupán gazdasági, hanem stratégiai veszélyforrás is" - fogalmazott.
Egy új, a varsói Keleti Tanulmányok Központja által készített jelentés rávilágít, hogy Oroszország ukrajnai inváziója és Kína Moszkvához való, nyíltan vagy burkoltan megnyilvánuló támogatása tovább növelte az uniós kikötők biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.
A Politico cikke szerint a lengyelországi Gdynia Container Terminal helyzete különösen aggasztó. A terminál már két évtizede a Hutchison cég birtokában van, és közvetlen közelében található egy haditengerészeti bázis, egy hajógyár, valamint a lengyel haditengerészet elit egységeinek központja. Ezen körülmények miatt a lengyel kormány a terminált kritikus infrastruktúrának nyilvánította, ami azt jelenti, hogy a működtetőnek szoros együttműködésben kell dolgoznia az állammal.
A terminál körüli események izgalmas fordulatokat vehetnek: a Hutchison egy hatalmas, 23 milliárd dolláros globális eladási tárgyalásban van benne, amely 14 európai létesítményt érintene. A potenciális vevő egy BlackRock által irányított konzorcium lenne, azonban a tárgyalások márciusban Peking beavatkozása következtében leálltak.
Ana Miguel Pedro megfogalmazása alapján "ha még egyetlen kikötő is kiszolgáltatottá válik egy külföldi hatalom számára, az egész unió biztonsága komoly kockázatnak van kitéve."