A dubaji csokoládé iránti szenvedély lassan lecsengett.
A tavalyi őrület nagyon jót tett a cukrászdák forgalmának, idén azonban elmaradhat a csoda, bár az Év Bejglije mellett karácsonyi fatörzs verseny is indul majd.
A 2024-es karácsonyi időszakot egy különleges trend, a dubaji csokoládéláz tette emlékezetessé, amely számos hazai cukrászdát és desszertmanufaktúrát felvillanyozott. Az interneten elindult őrület olyan népszerűséget hozott a különleges édességeknek, hogy a pisztácia ára szinte az egekbe szökött a világpiacon. Az idei év azonban a magyar cukrászdák számára vegyes érzelmeket hozott. A hűvös tavaszi időjárás miatt a fagylalteladás jelentős része elmaradt, és hiányzik az a hatalmas divathullám, ami tavaly a dubaji csokoládét körülvonta. Ugyanakkor a realisztikus desszertek, amelyek valósághű gyümölcsformákat idéznek, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Talán ez az újdonság lesz a 2024-es év slágerterméke - véli Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke, aki a Népszavának nyilatkozott.
Az éttermeknél mindenesetre kevésbé csökkent a cukrászdák forgalma, a szektorban kevesebb üzlet zárt be, de abban nincs különbség, hogy a hétköznapok gyengék, megfelelő bevételt leginkább csak hétvégén és ünnepek környékén tudnak elkönyvelni a vállalkozások. A hűvösen és emiatt nagyon gyengén indult fagylaltszezon miatti kiesést a forró nyári napokon sem lehetett behozni, amit nem vettek meg tavasszal, azt nyáron sem tudták már visszapótolni a vendégek, a mínuszok maradtak, és könnyen lehet, hogy az egész évet meghatározzák. Bár a Balaton saját fagylalt- és sütiversennyel, évente megújuló kreációkkal hódít új vendégeket, a tóparti nyár idén csendesebb volt, a forgalom - finoman szólva - a cukrászdákban sem döntött csúcsokat - mondta az ipartestületi elnök. Erdélyi Balázs hangsúlyozta, a közösségi média szerepe óriási a vendéglátás eme területén is, a versenyek révén az újdonságra éhes fiatal közösséget rendre sikerül megszólítani. A realisztikus desszert divat is a posztok révén terjed, a tiktokon és az instagramon posztolt almának, baracknak, mangónak vagy egyéb gyümölcsnek tűnő desszerttel készült fotó van annyira menő, hogy kifizetnek a vásárlók akár 2-3 ezer forintot is érte.
A cukrászok örömére és bánatára a realisztikus desszertek sajnos nem olyan könnyen tárolhatók, szállíthatók, vagy ajándékozhatók, mint a masszív dubaji csokinak. A finom, falatnyi krémes és gyümölcshabos édességek leginkább helyben élvezhetők, hiszen a tökéletes állaguk és ízélményük megköveteli a frissességet. Tavaly ősszel a dubaji csoki igazi szenzációt keltett az internet világában, és hatalmas forgalmat generált azoknak a cukrászdáknak, akik készen álltak arra, hogy meglovagolják ezt a divathullámot egészen karácsonyig. A mangós és pisztáciás ízek taroltak, felkerülve a cukrászdák toplistáira, függetlenül attól, hogy milyen formában készültek – a vásárlók egyszerűen nem tudtak ellenállni nekik. A magyarok különösen kedvelik a málna, kókusz, alma, barack és kávé ízű édességeket, főként, ha ezek ára nem haladja meg az 1500 forintot egy szeletért. Az ízek sokszínűsége és a megfizethetőség kulcsfontosságú tényezők, amelyek továbbra is vonzzák a desszertkedvelőket.
Az árérzékenység a divatos termékek, például a dubaji csokoládé és a realisztikus desszertek esetében nem igazán tapasztalható. Ezekért a cukrászdákban 2-3 ezer forint körüli összegeket kérnek el szinte bárhol. A boltokban az árak emelésével óvatosan bánnak, pedig az élelmiszerinfláció továbbra is a megszokott átlag felett mozog. Az édességek alapanyagait, mint például a vaj, csokoládé és gyümölcsök, szintén jelentős áremelkedés jellemzi, ennek ellenére az idei évben csak 5-10 százalékkal emelkedtek a késztermékek árai. "Már nehéz további emeléseket végrehajtani, de a növekvő költségek miatt elkerülhetetlen, hogy folyamatosan újraértékeljük az árakat" - nyilatkozta az ipartestület elnöke. Ki kell találni azt a megfelelő árszintet, amely még vonzó a vásárlók számára, miközben lehetővé teszi az üzlet rentábilis működését is.
Életben maradásra berendezkedve: a cukrászdák kihívásokkal teli világa.
A vendéglátóipar területén a cukrászdák száma az elmúlt években viszonylag stabil maradt, csupán 1-2 százalékos csökkenést mutatott, míg az iparági átlag 4-5 százalékos visszaeséssel küzdött. Bár egyes üzletek bezárnak, minden évben új szereplők lépnek be a piacra, akik időnként sikeresen kialakítják saját törzsvendégkörüket. A cukrászok, noha a népszerű versenyek, mint például a Magyarország Tortája, gyakran reflektorfénybe állítják őket, a mindennapokban leginkább a túlélésért küzdenek. Sok helyen a vállalkozók a forgalom csökkenéséről számolnak be. Vannak persze olyan üzletek is, amelyek kiemelkedően jól teljesítenek, de a szektor általánosan a kivárás és a csökkenő bevételek időszakát éli. Az adventi időszakra mindenesetre bizakodva készülnek, sok újítással, köztük a klasszikus minőségi bejglik mellett, a modern karácsonyi fatörzsek is várják a vásárlókat.





