Kínának mindent megér, hogy dominálja az európai légteret – írja a Világgazdaság.


Az ukrajnai háborúval egyszersmind megváltozott az Európa és a Távol-Kelet közötti légi összeköttetés szereposztása. Kína hatalmas veszteségek árán, de átvette az irányítást a nyugat-európai légitársaságok által kényszerűen szabadon hagyott piacon. Állami hátszéllel repülő légitársaságaik alacsony árai előtt még a Lufthansa is kénytelen volt meghajolni.

Az orosz-ukrán konfliktus jelentős változásokat hozott a légi közlekedési szektorban, ami különösen kedvező helyzetbe hozta a kínai légitársaságokat. Ezek a társaságok, a korábbiakhoz hasonlóan, szabadon használhatják az orosz légteret, míg a nyugati konkurenseik kénytelenek szembenézni a nemzetközi szankciók következményeivel. Az orosz hatóságok vagy megtiltották számukra az átrepülést, vagy a biztonsági kockázatok miatt maguk is elkerülik az ilyen műveleteket. Ez a helyzet új lehetőségeket teremt a kínai légitársaságok számára a globális légi közlekedési piacon.

Az oroszországi légi folyosók kiesésével a Nyugat-Európa és Kína között üzemeltetett járatok menetideje órákkal megnőtt, a kerülő utak pedig az üzemanyagköltségek megugrásához vezettek.

Kína fokozatosan dominálni kezd az európai légitársaságok piacán.

Ráadásul a pandémia előtt még virágzó üzleti utazások is visszaszorultak, a business class kiürülésével pedig az egyik legfontosabb profittermelő faktor esett ki a keleti relációban is utazó európai légitársaságok számára. Nem véletlen, hogy 2022-től egyre-másra építették le veszteséges járataikat, s ez a folyamat még most is zajlik. Tavaly a nyugati légitársaságok közül

A Financial Times szerint a gazdasági helyzetre hivatkozva csökkentette Kínába irányuló közvetlen légi járatait. A brit légitársaságok, például a London-Peking és London-Hongkong vonalakat ideiglenesen felfüggesztették, ami azt jelenti, hogy a járatok esetében akár kétórás kerülőt is kell tenniük, miközben feleslegesen pazarolják az amúgy is drága kerozint. Emellett a lengyel LOT légitársaság is szünetelteti a Varsó-Peking járatot.

Aki repülni vágyott, az mindig megtalálta a módját, hogy a levegőbe emelkedjen, és ez ma sincs másképp. A nagy kínai állami légitársaságok kínálatát igénybe véve bárki számára elérhetővé vált az utazás, hiszen számukra a veszteséges járatok üzemeltetése nem okoz akkora problémát. Ez persze nem mentesíti őket a tőzsdén jegyzett vállalatokkal járó felelősségtől, hiszen a részvényeseik felé is kötelesek elszámolni.

Jelenleg inkább elviselik a piacszerzés okozta veszteségeket, mivel úgy vélik, hogy az európai kapcsolatok erősítése és a hálózatok szorosabb összefonása hosszú távon kifizetődő beruházásnak ígérkezik. Ennek következtében a járatsűrűség és a folyamatosan alacsony jegyárak fenntartása mellett döntenek. A három vezető kínai interkontinentális légitársaság,

Októberben a Kína és Nyugat-Európa közötti utasférőhely-kapacitás 18%-kal emelkedett a 2019-es év azonos hónapjához viszonyítva. Az ehhez kapcsolódó menetrend szerinti járatok száma Nagy-Britanniába, Spanyolországba és Olaszországba 2024 első kilenc hónapjában drámai növekedést mutatott, 25 és 45% közötti mértékben a pandémia előtti, 2019-es adatokhoz képest. Ezeket az információkat az Ishka légi közlekedési tanácsadó cég statisztikái támasztják alá.

Related posts