KEMMA - A mozdonyvezetők lelkét mélyen megviseli a gyakori öngyilkosságok látványa.


Az utóbbi két év során sajnálatos módon több tucat ember döntött úgy, hogy az életét a Komárom-Esztergom vasútvonalain véget vet. Ezek a tragikus vonatgázolások nem csupán az elhunytak családját és barátait sújtják mély fájdalommal, hanem a mozdonyvezetőkre is komoly lelki terhet ró, hiszen ők is átélik a tragédia következményeit.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, az elmúlt hónapokban két diáklány is vonatgázolás áldozata lett. Mindketten saját elhatározásból ugrottak a vonat elé. Az eset nem csak a családokat, de a mozdonyvezetőket is sokkolta.

A Kemma.hu érdeklődésére a MÁV megerősítette, hogy a mozdonyvezető-képzés keretein belül már most felkészítik munkatársaikat a lehetséges vészhelyzetek kezelésére.

A vonatgázolás minden érintett számára mélyen megterhelő élmény.

- A képzés első szakaszában, az általános szakmai ismeretek modulnak része a "vasút-üzemeltetéssel járó általános kockázatok" témakör, továbbá a "viselkedés-lélektani készségek és elvek ismerete" témakör. Emellett az oktatási anyag része a stresszkezelés, és szélsőséges helyzetekben helytállásra felkészítés is - írta válaszában a vasúttársaság. Hozzátették, hogy a mozdonyvezetők előzetes orvosi vizsgálatánál kötelező a munkapszichológiai vizsgálat. Az aktív mozdonyvezetők pedig időszakos oktatás során kapnak pszichoszociális kockázatokra vonatkozó ismeretanyagot; azok kezelésre, csökkentésre javaslatot

- Baleset esetén a mozdonyvezetőnek kell "irányítania" az eseményeket, amíg a hatóság meg nem érkezik. Ilyenkor a rendőrség, mentők, helyszínelők értesítése a protokoll. A hatóság megérkezéséig a mozdonyvezető tartja a kapcsolatot az irányítással. A MÁV balesetvizsgálói és vasúti szakértői a megfelelő információk átadásával segítik a hatóság munkáját, és begyűjtik a szükséges információkat. A hatóság határozza meg, hogy a baleset öngyilkossági szándékkal történt-e - tették hozzá.

A vasúttársaságól megtudtuk azt is, hogy gázoláskor a baleseti vizsgálók helyszínen feltett, szinte első kérdése, hogy vállalja-e a mozdonyvezető a további szolgálatot, vagy inkább a leváltását kéri. Amennyiben a baleset nem befolyásolja a szolgálat ellátását, a mozdonyvezető folytatja a munkát.

- Ha a vasúti jármű vezetője mégis úgy érzi, hogy a baleset miatti lelki trauma következtében nem képes a munka folytatására, kérésére az üzemirányítás egy másik mozdonyvezetőt küld a leváltására. Ha a későbbiek során - akár másnap - úgy érzi, hogy mégsem tudja feldolgozni az őt ért megrázkódtatást, természetesen orvosi segítséget is igénybe vehet. Kollégánk a gázolást követő öt napra a beosztott szolgálatai alóli mentesítését is kérheti "rehabilitációs szabadság" címén, de mentori kíséretet is igényelhet, amennyiben úgy ítéli meg, hogy az átélt trauma feldolgozása érdekében erre szüksége van - tudtuk meg a MÁV-tól. A felkért mentor egyébként nem hagyja utána sem magára a mozdonyvezető. A "rehabilitációs szabadság" után két szolgálatban elkíséri, hogy legfőképpen lelki támogatást nyújthasson neki. A mozdonyvezető dönthet úgy is, hogy szakorvosi ellátást igényel. Ebben az esetben a Vasútegészségügyi Nonprofit Közhasznú Kft. területileg illetékes foglalkozás-egészségügyi orvosához fordulhat, akinek a segítségével biztosítják a számára szükséges szakorvosi ellátást.

Related posts