Új korszak küszöbén állunk: a szuperalkalmazások forradalma hamarosan megérkezik Magyarországra, és a digitális bankok dominálni fogják a pénzügyi szférát. A Pénzcentrum elemzése szerint a változások már a nyakunkon vannak, és érdemes felkészülnünk a köze
A Deloitte legújabb, 2024-es Digital Banking Maturity kutatása rávilágít, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs trendek nemcsak hogy megmaradtak, hanem az utóbbi években új impulzusokat kaptak a banki szektorban, folyamatosan alkalmazkodva az ügyfelek egyre szélesebb körű elvárásaihoz. A fejlesztések középpontjában a funkciók mennyisége helyett egyre inkább a személyre szabott megoldások, az ügyfélélmény javítása és a költséghatékonyság áll. Ezenfelül a korábban háttérbe szorult területek, mint például a digitális jelzálog, most újra a figyelem középpontjába kerültek.
A COVID-19 világjárványt követően a bankszektor gyors digitális átalakuláson ment keresztül, amelynek során - az ügyfelek változó igényeit szem előtt tartva - számos újdonsággal bővültek a pénzintézetek által kínált szolgáltatások. Ennek köszönhetően egyre kifinomultabbá váltak az online banki platformok, a mobilalkalmazások pedig új funkciókkal gazdagodtak. A digitális fejlesztések lendülete kitartott, de a fókusz megváltozott.
A Deloitte szakértői 44 ország 349 bankját vették górcső alá, hogy képet kapjanak a globális digitális banki trendekről, és meghatározzák a legjobb gyakorlatokat, amelyek segítségével a bankok javíthatják ügyfélszolgáltatásaikat. A kutatás során több, mint 1005 funkcionalitás felmérése történt meg. Az eredmények alapján készült el a Digital Banking Maturity 2024 tanulmány (DBM 2024).
A kiadvány rámutat, hogy a bankok folyamatosan a költséghatékony működés és az ügyfélélmény javítása felé orientálódnak. E célok elérésében jelentős szerepet játszanak az új technológiák, mint például a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása. Ez a megközelítés nem csupán a pénzügyi stabilitást erősíti, hanem hozzájárul a fenntartható növekedéshez és a versenyképesség fenntartásához is. Ezen kívül a bankok ügyesen egyensúlyoznak az innováció és a költséggazdálkodás között, amely kulcsfontosságú tényező a folyamatosan változó pénzügyi tájban való sikerhez.
Az elemzés során egy új irányvonal bontakozik ki, amelynek középpontjában az áll, hogy a digitális bankok a folyamatos új funkciók bevezetése helyett inkább az alapfolyamatok optimalizálására és az ügyfélélmény fokozására helyezik a hangsúlyt. Ez azt jelenti, hogy a mennyiségi megoldások helyett a minőség kerül előtérbe; az alapvető funkciók zökkenőmentes működésére, testreszabhatóságára és hatékonyságára összpontosítanak.
A felmérés készítői két fő kategóriába sorolták a digitális bankokat:
"A digitális bankolás jövője egyértelműen a személyre szabott és zökkenőmentes ügyfélélmény irányába halad. A DBM 2024 hangsúlyozza, hogy azok a bankok, amelyek az ügyfelek egyedi igényeihez igazított megoldásokat és intuitív digitális élményeket kínálnak, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a piacon" - nyilatkozta Németh Annamária, a Deloitte Magyarország üzletviteli tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
"A digitális banki szolgáltatások fejlődése során világosan látható, hogy míg számos területen már elértek egy magas szintet, addig bizonyos folyamatok, mint például a digitális jelzálogfolyamatok, még mindig további fejlesztésre szorulnak. Az idei jelentésben bemutatott stratégiai fókusz egyértelműen arra utal, hogy a siker kulcsa az innováció és a költséghatékonyság közötti harmonikus egyensúly megteremtésében rejlik" - nyilatkozta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője.
A felmérés története 2016-ban indult Lengyelországban, ahol tizenöt, a lengyel piacon működő szervezet került fókuszba. Azóta minden egyes újabb jelentés egyre több vizsgált szervezetet és különböző földrajzi területeket ölelt fel. A teljes 2024-es elemzés elérhető itt.