IT Fitneszteszt: A diákok digitális kompetenciái folyamatosan fejlődnek, de még mindig számos lehetőség áll előttük a további fejlődésre.


A Magyarországon a felmérést irányító IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége szerdán az MTI-hez eljuttatott tájékoztatása alapján tavaly körülbelül 184 ezer végzős diák, köztük általános iskolások és középiskolások, végezte el az informatikai jártasságukat mérő tesztet.

A legfrissebb jelentések alapján a diákok az internetes feladatok terén mutatták a legkiemelkedőbb teljesítményt. Érdekes megfigyelni, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos kihívások a második és harmadik legjobb eredményeket hozták az általános iskolák tesztjein, a legtöbb országban az idősebb korosztályok gyengébben teljesítettek ezen a téren. A felmérés rámutatott, hogy az irodai eszközök használatában a diákok általában nem brillíroznak, viszont a magyar és szlovák résztvevők kiemelkedtek ezen a területen. Sokan küzdenek a magasabb szintű kognitív készségeket és algoritmikus gondolkodást igénylő komplex feladatok megoldásával, és sok diáknak hiányoznak azok a készségek és kompetenciák, amelyek a továbbtanuláshoz, valamint a munkáltatók elvárásainak való megfeleléshez szükségesek.

Az általános iskolás diákok körében a legkiemelkedőbb eredményt a szlovák tanulók érték el, őket követték a magyar diákok, míg Csehország a harmadik, Lengyelország pedig a negyedik helyen végzett. A középiskolások között is Szlovákia bizonyult a legsikeresebbnek, ezt követően Csehország, Lengyelország és Magyarország állt a rangsorban – tájékoztatott az IVSZ. Érdekesség, hogy idén először a mesterséges intelligencia (MI) eszközök használatára fókuszáló feladatok is szerepeltek az IT Fitnesztesztben. Az eredmények azt mutatják, hogy a középiskolások jól ismerik és képesek intuitívan alkalmazni az MI-t, de még bőven van lehetőség a további megismerésre és az oktatásban való integrálásukra – írták a jelentésben. A teszt arra is rámutatott, hogy a munkáltatók elvárásaival összevetve a középiskolások irodai szoftverekkel kapcsolatos készségei nem érik el a kívánt szintet, sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés terén. Az adatmentés feladatának megoldásában is gyenge teljesítményt nyújtottak a diákok, és még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások értelmezésében.

Összességében úgy tűnik, hogy a középiskolás fiatalok a régióban jól boldogulnak azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakran találkoznak, és az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is kiemelkedő teljesítményt nyújtanak - állapították meg. A közlemény alapján Szlovákiában 13 évvel ezelőtt indult el az első IT Fitneszteszt az Európai Bizottság kezdeményezésére, amely azóta hús-vér valósággá nőtte ki magát, hiszen 12 év alatt a projektet először a V4 országokra, majd Ukrajnára is kiterjesztették. Ez a teszt a digitális jártasság gyakorlati, haladó szintű ismereteire és készségeire összpontosít, lehetővé téve a résztvevők számára, hogy reális képet kapjanak online kompetenciáikról. Az eredmények nem csupán a diákok számára hasznosak, hanem értékes iránymutatást nyújtanak a pedagógusok és a döntéshozók számára is.

Related posts