Idén számos európai autógyár bezárására lehet számítani.
Több alacsony kihasználtságú európai és észak-amerikai autógyár bezárására vagy eladására kerülhet sor az idén, mivel az autógyártók kapacitásfelesleggel küzdenek, miközben nő az árverseny.
Ez a helyzet dominóhatást generálhat, amely egyes beszállítói üzemek bezárásához vezethet - mutat rá a Gartner kutató- és tanácsadó cég elemzése. Ha ez bekövetkezik, jelentős mértékben átalakíthatja az amerikai és európai autógyártás térképét: azok az országok, ahol alacsonyabbak a költségek, a járműgyártási kapacitás és az ellátási lánc kulcsfontosságú központjaivá emelkedhetnek.
A tanulmány szerint a szoftver és a villamosítás továbbra is az autóipar átalakulásának két fő mozgatórugója marad. Idén azonban az autógyártóknak bizonytalanságokkal kell szembenézniük a károsanyag-kibocsátási szabályokkal, továbbá a Kína és a Nyugat közötti növekvő kereskedelmi feszültségekkel kapcsolatban, különösen az elektromos járművek piacán.
A legfrissebb elemzések alapján a kínai autógyártók a szoftverfejlesztés és a villamosítás terén jelentős előnyre tettek szert, lehetővé téve számukra, hogy innovatív és megfizethető elektromos járműveket kínáljanak a piacon. Ugyanakkor a növekvő kereskedelmi akadályok kockázatot jelentenek, mivel ezek csökkenthetik a versenyképes elektromos autók elérhetőségét, így a jövőbeni piaci pozíciójukat is veszélyeztethetik.
A Gartner azzal számol, hogy a kínai márkák üzemeket vásárolhatnak a kereskedelmi akadályok leküzdése érdekében, vagy új gyárakat nyithatnak az alacsonyabb költségű európai országokban és szabadkereskedelmi partnereknél, mint például Marokkó vagy Törökország, hogy fenntartsák a versenyképes árakat.
A Gartner előrejelzése szerint az elektromos buszok, személyautók, kisteherautók és nehéz teherjárművek forgalma az idén várhatóan 17%-kal emelkedik. A prognózisok alapján 2030-ra az autógyártók által kínált járműmodellek több mint felét elektromos autók fogják képezni.