Fedezze fel a CD-k világát, és tapasztalja meg a zene varázsát! Garantáltan elégedett lesz vele!


Aztán minden fizikai adathordozó az internet hatalmas árnyékában tűnt el.

Amikor 1979-ben Eindhovenben a Philips bemutatta a Compact Disc prototípusát, a közvélemény körében még vegyes érzések fogalmazódtak meg az új hanghordozóval kapcsolatban. Azonban a Sony már akkor, 46 évvel ezelőtt, felismerte a CD-ben rejlő potenciált, és a Philips-szel karöltve indították el a fejlesztési folyamatot, hogy minél hamarabb elérhetővé tegyék a nagyközönség számára ezt az innovatív technológiát - olvasható a How-to Geek összefoglalójában.

Az első 50 kereskedelmi forgalomban kapható CD-cím Japánban jelent meg 1982. október 1-jén, ezt követte 16 cím Európában és Észak-Amerikában 1983. március 14-én. Abban az időben a zenei formátumok az Egyesült Államokban úgy néztek ki, hogy tízből négy bakelit, négy kazetta, nem egészen egy CD és a maradék megoszlott minden más között.

A bakelit lemezek 1983-ra már a hanyatlás jeleit mutatták, azonban a modern zenei korszak hajnalán, az 1970-es évek elején, a zenei bevételek 72%-a ezekből a klasszikus hanghordozókból származott. Ez volt a csúcsidőszak, amelyet a kazetták vettek át, éppen a CD-k debütálása után. A kazetták népszerűsége folytatódott, és a The Recording Industry Association of America (RIAA) adatai szerint 1985-re már 55%-os piaci részesedést értek el, ezzel elérve saját csúcsukat.

Amikor 1985-ben a kazetták népszerűsége csökkenni kezdett, a CD-k már a zenei piacon a részesedésük több mint 10 százalékát birtokolták. Egy évvel később, 1986 márciusában a CD-k bevételei megduplázódtak, és májusra már a bakelitlemezeket is megelőzték. A kazetták azonban még mindig masszívan jelen voltak a piacon, és csak 1990 márciusában adták át az első helyet a CD-knek. Ekkor az Egyesült Államokban a kazetták részesedése közel 40 százalék volt, míg a bakelit csupán 2 százalékot képviselt, szinte azonos arányban a zenei videókkal.

Négy évvel később, 1994 elején a CD-k már átlépték a bakelit 72 százalékos csúcsát is, ami közel háromszorosa volt a második helyen álló kazetták részesedésének, és a CD-k még mindig viszonylag újak voltak, azaz volt hova fejlődniük. Ennek megfelelően a népszerűségük közel egy évtizeden át tovább emelkedett, míg eltörpült mellettük minden más zenei hanghordozó. A folyamatos növekedés végül lelassult és 2002 decemberében meg is állt, amikor a piaci részaránya már közel 96 százalékos volt, az éppen csak látható kazetta és zenei videó konkurencia mellett.

Sem előtte, sem utána nem volt még ilyen elsöprően népszerű zenei formátum. Sőt a CD-k maradtak a legnépszerűbbek mindaddig, amíg 2011 júliusában a digitális letöltések át nem vették az uralmat. A kompakt lemez uralma 21 évet és 4 hónapot ért meg.

Az ezüstösen csillogó korongok birodalma olyan gyorsan emelkedett fel, ahogyan le is húzódott a színről. A digitális letöltések és a streamelés 2011 után szinte azonnal a zenehallgatás legfőbb formáivá váltak, ám a CD-k nem tűntek el nyomtalanul. Egészen 2019 májusáig megmaradtak a legkedveltebb fizikai adathordozó szerepében, amikor a bakelit lemezek újra visszanyerték trónjukat. Ekkorra azonban a fizikai formátumok már az internet hatalmas árnyékában léteztek. A streaming szolgáltatások piaci részesedése ekkorra közel 81 százalékra nőtt, míg a digitális letöltések aránya majdnem 7 százalékra emelkedett, a bakelit és a CD pedig egyenlő arányban, közel 5 százalékon álltak.

A mai világban a CD-kel kapcsolatos kérdés az, hogy vajon az eladások emelkedése egy tartós jelenség, vagy csupán egy átmeneti fellángolás? A jelenlegi, még csekély mértékű változások miatt nehéz lenne egyértelmű következtetéseket levonni. Azonban kétségtelen, hogy sokan újra felfedezik a fizikai médiát, beleértve a kazettákat is. Az is egyértelmű, hogy tavaly a fizikai zeneeladások emelkedtek, miközben a digitális zeneeladások csökkentek.

Az okok között ott van, hogy a CD-knek van néhány nagy előnye a bakelitekkel és a digitális letöltésekkel szemben. Bár a vinil nagyon divatos, de nehezebben gyártható, ami magas árat jelent. Taylor Swift Midnights albuma például bakeliten a MediaMarktban 13 699 forint, CD-n pedig 8499 forint. A CD-ket a bakeliteknél ráadásul sokkal könnyebb nagy hűségű digitális zenefájlokká konvertálni. Mondhatni, hogy a CD mind a fizikai, mind a digitális zenei világból a legjobbat hozza ki, méghozzá gyakran olcsóbban, mint digitális letöltések vásárlása. Egy használt CD-ről kimásolt számokkal bárki igen költséghatékonyan bővítheti zenei könyvtárát - mondja a How-to Geek. Emellett ott van a fizikai birtoklás vágya. Jó tudni, hogy kézbevehetően "megvan" egy híres vagy kedvenc felvétel.

Zenei formátum akkora dominanciát, mint a CD a saját csúcsán, valószínűleg soha semmi más nem fog elérni. Persze a mesterséges intelligencia jelenlegi előretörését látva gránitba vésett előrejelzéseket felesleges volna adni. De azt bízvást állíthatjuk az eddigi tapasztalatokból, hogy a genAI uralma idején is, ha előáll ilyen, a CD-nek meglesz a maga helye.

Related posts