Friss kutatás: Így töltik el a nyári szabadságukat a magyarok belföldön idén.


A magyarok legkedveltebb belföldi nyaralási tevékenységei közé tartozik a strandolás, városnézés, gyógyfürdőzés és wellness élmények felfedezése – mutatja a Csodásmagyarország.hu legújabb online kutatása.

Mint az ezzel kapcsolatos közleményből kiderül, a megkérdezettek közel fele közösségimédia-oldalakról és online cikkekből inspirálódik, amikor hazai úti célt választ, a magyarok több mint egyötöde pedig ismerősök ajánlásaira hagyatkozik.

Az online kérdőívet a Csodásmagyarország.hu 2198 résztvevő közreműködésével készítette el 2025 júliusában.

A megkérdezettek 17%-a a strandolás örömeit élvezi, míg 13%-uk a gyógyfürdők és wellness központok nyújtotta pihenésre szavaz.

Sokan az aktív kikapcsolódás formáit részesítik előnyben: a megkérdezettek 16 százaléka a városok felfedezését választja, míg 11 százalék a túrázás élményeit élvezi. Minden tizedik ember számára vonzó a kulturális látnivalók, mint például várak, kastélyok és múzeumok, felkeresése, és ugyanennyien keresik a pihenést parkok, arborétumok vagy állatkertek felfedezésével.

A túrázás iránti nyitottság főként a 18-29, illetve a 30-45 éves korosztályban jellemző az átlagnál magasabb arányban.

A legfiatalabb válaszadók a fesztiválokat és különféle rendezvényeket is szívesebben látogatják. A 46-65 évesek körében nem mutatkozik jelentős eltérés az összesített adatokhoz képest, azonban

a 65 év felettiek már más nyaralási szokásokat követnek. Számukra a gyógyfürdőzés bizonyult a legvonzóbb tevékenységnek, erre az opcióra a 65 év felettiek 20 százaléka voksolt. Ezt követik a természetközeli séták, amelyet 15 százalékuk jelölt meg válaszként, majd a városlátogatás 14 százalékkal, valamint a történelmi épületek - kastélyok, várak - felfedezése, amelyre 11 százalékuk szavazott.

A strandolás csak az ötödik legnépszerűbb tevékenység számukra. Ezzel szemben a zarándokhelyek iránti érdeklődésük jelentősen meghaladja az átlagot.

Arra a kérdésre, hogy melyik hazai tónál nyaralnak a legszívesebben, a válaszadók közel kétharmada (65 százalék) a Balatont jelölte meg első helyen. A Tisza-tó 13 százalékkal a második, míg a Hévízi-tó 9 százalékkal a harmadik lett a legkedveltebb hazai tavak listáján. A rangsor negyedik helyére a Velencei-tó, ötödikre pedig a Fertő tó került.

A legfiatalabb, 18-29 éves válaszadók listájára az Orfűi-tó is felkerült, kiszorítva ezzel a Fertő tavat az első öt helyről. Ugyanez a sorrend érvényesül a 46-65 éveseknél is, ahol az Orfűi-tó szintén a Fertő tó elé került a rangsorban.

A kutatás alapján a belföldi úti cél kiválasztásánál a közösségimédia-felületek jelentős inspirációs forrásként szolgálnak a válaszadók 26 százaléka számára, míg 23 százalékuk online cikkek alapján dönt. Hasonló arányban, 22 százalékban említették az ismerősök ajánlásait is.

A válaszadók 9%-a podcastek és utazási műsorok által inspirálódik, míg 6%-uk könyvek és magazinok segítségével keres új ötleteket. A Tourinform irodák szolgáltatásait csupán 4% veszi igénybe. Filmek és sorozatok hatására 3% dönt az úti céljáról, és ugyanennyien választanak utazási irodát is. Az utazási kiállítások, valamint a rádióműsorok és reklámspotok 2-2%-os részesedéssel bírnak a döntési folyamatban.

Korosztályi bontásban az arányok hasonló képet mutatnak, ugyanakkor a 65 év felettieknél különösen hangsúlyos a személyes ajánlások szerepe: 26 százalékuk ezekre támaszkodva választ úti célt. Ezt követik a közösségi oldalak (18 százalék), majd az online tartalmak (13 százalék), illetve a könyvek és magazinok (9 százalék). A legfiatalabb korcsoportban a közösségimédia-platformok jelentősége az átlagnál jóval magasabb: ezt 32 százalék jelölte meg mint inspirációs forrást. A 30-45 évesek is erősen támaszkodnak ezekre a csatornákra, ugyanis ebben a korcsoportban 28 százalékuk szavazott erre a lehetőségre.

Related posts