A rajongók szavaztak: Luka Doncic megelőzte LeBron Jamest és Steph Curryt is!


Az NBA és a játékosok szakszervezete, a National Basketball Players Association, minden évben közzéteszi a legkeresettebb mezek toplistáját. Érdekes módon, mióta a 2012/2013-as szezonban Carmelo Anthony vezette a rangsort a New York Knicks színeiben, senki sem tudta megelőzni a két nagyágyút, LeBron Jamest és Steph Curryt. Az idei szezonban Curry a második, míg James a harmadik helyen áll. Az új király azonban Luka Doncic, aki már eddig is a liga legjobbjai között volt, de a Dallas Maverickshez való igazolása (miután a Los Angeles Lakershez cserélték) révén végleg a középpontba került.

A listát böngészve akad érdekesség Doncic első helyén kívül is, az elmúlt években rendre MVP-jének megválasztott Nikola Jokics csak a tizedik.

Íme, az első tíz, amit megosztok veled:

Luka Doncic esetében az idei szezonban az eladott mezek száma a Mavericks és a Lakers mezeket is tartalmazza. Érdekesség, hogy a Lakers nemcsak Doncic miatt, hanem csapatszinten is kiemelkedett az eladási listákon: ők az NBA legkeresettebb termékeivel büszkélkedhetnek, megelőzve olyan ikonikus csapatokat, mint a Celtics, a Golden State Warriors, a Knicks és a Chicago Bulls.

Egy NBA-játékos népszerűségének megítélése számos tényező figyelembevételével történhet, és ezek közül néhány kulcsfontosságú mutatót emelhetünk ki. Az egyik legfontosabb indikátor a mezeladások alakulása, hiszen a játékosok által viselt mezek értékesítési statisztikái gyakran hűen tükrözik a mögöttük álló rajongói bázist. Ha egy kosárlabdázó mezei rendkívül népszerűek, az azt jelzi, hogy erős személyes márkával és széleskörű elismertséggel bír. Luka Doncic például különösen figyelemre méltó, hiszen nemcsak a hihetetlen hárompontos dobásai, hanem a precíz gólpasszai is kiemelik őt a többi sportoló közül. Az emberek nemcsak a tehetségét, hanem a játékstílusát is értékelik, ami hozzájárul a rajongói kötődés kialakulásához.

Ki kell emelni a szponzori szerződéseket is. Az olyan nagy vállalatok, mint például az Nike, Adidas, Under Armour vagy akár nem sportmárkák (pl. technológiai vagy autóipari cégek) által kötött szponzori szerződések mennyisége és értéke is erős indikátora a játékos piaci vonzerejének. Ezek a szerződések azt mutatják, hogy a játékos nemcsak a pályán, hanem a médiában és a kultúrában is hatást gyakorol. Luka Doncic szponzori szerződéseinek éves értéke összességében 15-20 millió dollár körül mozoghat.

Ezen kívül Doncic különböző nemzetközi márkákkal is együtt dolgozik, mint például a Gatorade, a Panini, valamint más digitális és sportágakkal kapcsolatos cégekkel.

Bár a mezőnyben a szlovén szupersztár, Luka Dončić a mezeladások terén magasan vezeti a rangsort, a közösségi médiában még nem mondható kiemelkedőnek a népszerűsége, különösen az NBA más nagy neveihez viszonyítva. A közösségi médiában való jelenlétet a Facebook, Instagram, Twitter, TikTok és egyéb platformokon szerzett követők száma tükrözi, amely jól mutatja, mekkora elérése és aktív rajongótábora van a játékosnak. Azonban a magas követőszám mellett nem elhanyagolható az interakciók mértéke sem: fontos, hogy a követők mennyire reagálnak az általa megosztott tartalmakra.

A legjobb tíz NBA-játékos közé viszont még nem tudott befúrni magát a Lakers irányítója.

Lényeges hangsúlyozni, hogy a megadott számok csupán becslések, mivel a tényleges követőszámok folyamatosan változhatnak, akár naponta, sőt, óránként is.

A médiában való megjelenés, különösen a televíziós műsorokban, interjúkban, neves magazinokban és online platformokon való szereplés, valamint a játékos teljesítményét elismerő díjak száma, kiváló indikátorként szolgálhat a népszerűségének mérésére.

A szlovén válogatottal megnyerte a 2017-es Európa-bajnokságot, ahol ugyan még nem NBA-játékosként, de már akkor is kulcsszereplőként brillírozott.

A közönség és a stadionhangulat mérése sokkal összetettebb feladat, mint elsőre tűnik. A mérkőzéseken a játékosok iránti figyelem, például a kapott ovációk, a szurkolók reakciói és a márkaként való megjelenés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy megértsük egy játékos egyedi vonzerejét. Luka Doncics például nem csupán a tehetsége miatt népszerű, hanem az elképesztő kosarai miatt is, mint ahogy azt a tavalyi főcsoportdöntőben bemutatott győztes dobása is bizonyítja, amikor a francia óriás, Rudy Gobert ellen játszott. Ez a pillanat nemcsak a statisztikákban hagyott nyomot, hanem a szurkolók szívében is maradandó emlékként él tovább.

Összességében az NBA-játékos népszerűsége tehát nem csupán egyetlen mutató alapján mérhető, hanem mind az eladási adatokat, mind a szponzori szerződések értékét, mind a közösségi médiában elért követőszámot és média-figyelmet együtt kell értékelni. Ezek a tényezők együtt alkotják azt a képet, amely alapján megítélhető, milyen hatást gyakorol a játékos nemcsak a pályán, hanem azon kívül is.

A Los Angeles Lakers csapatának sztárjai közül LeBron James kiemelkedik 3,23 milliárd megtekintéssel, míg a Golden State Warriors kiválósága, Stephen Curry, 2,56 milliárd megtekintéssel követi őt. A Lakers másik neves játékosa, Luka Doncic, szintén figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, 1,82 milliárd megtekintéssel zárva a listát. Ez a rangsor az NBA alapszakasza alatt a közösségi és digitális platformokon legnagyobb népszerűségnek örvendő játékosokat tükrözi.

A San Antonio Spurs fiatal tehetsége, Victor Wembanyama, lenyűgöző 1,47 milliárd megtekintéssel zárta a hónapot, míg a Denver Nuggets sztárja, Nikola Jokic, szintén kiemelkedett a mezőnyből 1,20 milliárd megtekintéssel. A top ötös listát tovább gazdagítja a Memphis Grizzlies irányítója, Ja Morant, aki 1,09 milliárd nézőt vonzott, valamint az Oklahoma City Thunder ékköve, Shai Gilgeous-Alexander, aki szintén meghaladta az egy milliárdot, pontosan 1,06 milliárd megtekintésnél tart.

Related posts