Címvédés 34 év elteltével: A McLaren visszatért a csúcsra, 10-szeres konstruktőri világbajnok lett! | M4 Sport

Világbajnokként kezdték, világbajnokként is zárják 2025-öt - a McLaren Szingapúrban hivatalosan is bebiztosította a konstruktőri címvédését.
Hát elérkezett a pillanat. Már az év eleje óta egyértelmű volt, hogy ők a csapatbajnokság legfényesebb csillagai, és egy idő után az is nyilvánvalóvá vált, hogy a tavalyi címüket is meg fogják tartani. Az igazi kérdés csupán az volt, hogy mikor teszik ezt véglegessé.
Szingapúrban a McLaren matematikailag is megnyerte a 2025-ös konstruktőri világbajnokságot, és ezzel beállított egy rekordot. A Forma-1 történetében csak egy csapat tudta ennyire korán, hat versennyel a vége előtt lezárni a bajnoki küzdelmet: 2023-ban a Red Bull.
A bikások számára ez a szezon volt a csúcs, hiszen egyetlen kivétellel (éppen Szingapúr) minden versenyt ők uraltak az év során. Ezzel szemben a McLaren története egészen más irányt vett. Náluk is megvolt a dominancia sok hétvégén, de az, hogy ilyen korán le tudták zárni a versenytársaikkal folytatott harcot, nem csupán egy kiemelkedő, diadalmas versenyzőnek köszönhető. A siker kulcsa inkább abban rejlik, hogy két egyenrangú, rendkívül tehetséges versenyzőjük van, akik az elmúlt két évben folyamatos rivalizálásukkal jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a McLaren fejlődése ilyen gyors és töretlen legyen.
Hogyan is érték el mindezt? A válasz egyértelmű: csapatmunkával. A McLaren mostanra a korábban meghozott döntéseinek gyümölcseit aratja, hiszen két versenyzője együtt küzd a sikerért. Mindez nem mentes a kihívásoktól, hiszen néha keményen meg kell dolgozniuk az egyenlőségért (lásd a legutóbbi versenyt), de a csapatként összegyűjtött pontjaik úgy szaporodnak, ahogy azt senki más nem tudja felmutatni.
A McLaren csapata, amelyet 2019 óta erősít Lando Norris, úgy véli, hogy a csapaton belüli egyenlőség és a versenyzők közötti harmonikus együttműködés emeli a márka rangját. Emellett kiemelkedő szerepet játszik a Stella által bevezetett innovatív szemléletmód is, amely lehetővé tette, hogy a McLaren bátor és agresszív maradjon az autó fejlesztésében. Az új megoldások, amelyeket bevezettek, révén a csapat jelentős előrelépést tudott elérni, még az utolsó évben is a szabályrendszer keretein belül, megelőzve ezzel riválisaikat.
Az MCL39-es sokoldalú autó, minden pályán és mindenféle körülmények között versenyképes, olyan átlagteljesítménnyel, amire nem képes egyik riválisuk sem. A fejlesztés terén nem voltak megingásaik, vakvágányaik, és ez a kiegyensúlyozottság nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ekkora előnybe kerültek a többiekkel szemben a tabellán.
A McLaren csapata először 1974-ben hódította meg a Forma-1 világát, és azóta is a motorsport egyik ikonikus alakja. Az 1980-as években Ron Dennis vette át a stafétát, és a csapat hamarosan a sorozat meghatározó szereplőjévé vált, egészen az 1990-es évek elejéig. 1998-ban, már Mercedes-motorral a hátuk mögött, újra a csúcsra értek, és bár 2008-ban még sikerült egyéni bajnoki címet szerezniük, a csapatbajnokságban 26 éven át vártak a következő diadalra. Tavaly végre megtörték ezt a sorozatot, és idén, 1991 óta először, sikerült megvédeniük a címüket, így újra a Forma-1 élvonalában állnak.
Történetük 10. konstruktőri győzelmével megelőzték a régi rivális Williamst, és már csak a 16 címet számláló Ferrari van előttük.
Annak, hogy ezzel új McLaren-korszak induljon, a 2026-os nagy szabályváltozások az útját állhatják. Woking azonban az utóbbi években olyan alapokat rakott le, amikre építve okkal hihetik, hogy a szabályváltozásoktól függetlenül is élcsapat maradnak. A csapatuk, a hátterük, az infrastruktúrájuk és a szponzoraik adottak ehhez.
Most már csak az a kérdés maradt, hogy az egyéni harcok hogyan alakulnak az év hátralévő időszakában, és ez milyen hatással lesz a csapat jövőbeli irányvonalára.
Közben a Mercedes is elnyerte a világbajnoki címet motorgyártóként, ezzel már 12. alkalommal állhatott a dobogóra, és ezzel a Renault-val egy szinten szerepelnek.