A Zara divatmárka reklámkampányait megtiltották, miután a közönség és a szakértők aggodalmát fejezték ki az egészségtelenül sovány modellek miatt.

Az Egyesült Királyság felügyeleti hatósága a divatóriás két reklámját "társadalmilag nem felelősnek" ítélte, ami komoly vitákat generált a kampányok etikai vonatkozásairól.
Az Egyesült Királyság reklámszabályozó hatósága, az Advertising Standards Authority (ASA) nemrégiben két Zara-reklámot érintően hozott határozatot, amelyben a hirdetésekben szereplő modellek "egészségtelenül vékonynak" minősültek. A döntés célja a testpozitív üzenetek előmozdítása és a fiatalok egészséges képmásának védelme volt.
A divatáru-kiskereskedő májusban megjelent reklámjaiban az egyik modell egy túlméretezett fehér inget viselt, amelynek "kiálló kulcscsontját" az ing kialakítása hangsúlyozta, egy másik képen árnyékhatást alkalmaztak, hogy a modell lábai vékonyabbnak és testéhez képest aránytalanul hosszúnak tűnjenek.
Az ASA megállapította, hogy ezek a fotók felelőtlen tartalomnak minősülnek, ezért arra kérte a Zarát, hogy a jövőben ne alkalmazza őket.
A Zara hivatalosan is megerősítette, hogy a beérkezett panaszok nyomán frissítette a terméklistáját, és eltávolította a problémás fotókat.
A cég ezután közleményt adott ki, amelyben azt írta, hogy mindkét modell orvosi igazolással rendelkezik, amely igazolja, hogy jó egészségnek örvendenek, és hogy a képek egyikét sem módosították a szokásos szerkesztésen túl.
A Zara nyilatkozatában hangsúlyozta: "Elkötelezett hívei vagyunk a felelős tartalomnak, ezért szigorú irányelveket és ellenőrzési folyamatokat alkalmazunk a modellek kiválasztása, fotózása, valamint a képek megválasztása során."
Az ASA két másik Zara-reklámot is vizsgált, de végül egyiket sem tiltották be.
A márkák szélesebb spektrumú felhívást kaptak, hogy biztosítsák a felelős és sokszínű képviseletet.
Az ASA legújabb döntése egyértelműen rámutat a testkép kérdésének egyre fokozódó figyelmére a divatreklámok világában. Ez a lépés szorosan kapcsolódik a Marks & Spencer kiskereskedelmi óriás ellen hozott hasonló határozathoz, amely során egy online hirdetést tiltotta be. Az említett reklámban a modell a ruházat és a kamera szöge miatt "egészségtelenül soványnak" tűnt, ezzel felvetve a felelősségteljes ábrázolás fontosságát a divatiparban.
A Next brit kiskereskedő év elején betiltott reklámja is felkeltette a figyelmet. Az ASA (Advertising Standards Authority) szerint a hirdetés "felelőtlen" volt, mivel a kék skinny farmer vizuális bemutatásakor a kamera szögei a modell lábának vékonyságát nem megfelelően emelték ki.
A Next kifejezte elégedetlenségét a döntéssel kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy a modell, noha vékony, mégis "egészséges testalkatú".