A szocialista időszak importja helyett újabb modellek léptek színre, azonban a nosztalgia emléke még mindig élénken él bennünk.

Az alacsony fenntartási költségek és a könnyű kezelhetőség miatt ezek a járművek igazán közkedveltek. Sokan csupán hobbiból őriznek meg régi kismotorokat, míg mások egyre inkább felfedezik az újabb modellek, például az elektromos motorok izgalmas világát.
Rengeteg érv szól a kismotorok mellett, ami miatt sokan választják ezeket a városi és kistelepülési közlekedéshez egyaránt praktikus járműveket. Bár szabályos keretek között nem a leggyorsabbak, és hosszú távra sem éppen ezek a járművek a legalkalmasabbak, de alacsony költségeik és egyszerű adminisztrációjuk miatt igazán népszerűek.
Ahogy arról a Magyar Nemzet cikkében is megemlékeznek, nagyjából az ötvenes-hatvanas évek fordulójára tehető, amikor Magyarországon elkezdtek meghonosodni az 50 köbcentis kismotorok. Berva és Panni néven hazai gyártású modellek is felbukkantak, tömegesen azonban nem ezek a bájos, de kezdetleges szerkezetek, hanem a szocialista importból érkező, változatos minőségű járgányok (Simson, Romet, Komar, Jawa Mustang stb.) terjedtek el. Ezek nosztalgiája máig megmaradt, de a közlekedésben mára főként a nyugati és japán modelleké lett a főszerep.
Bár a kismotor nem tekinthető gépjárműnek, ittas állapotban való vezetése szigorúan tilos.
A segédmotoros kerékpárok nem számítanak gépjárműnek, hiszen a bennük található belső égésű motorok 50 köbcentiméteres hengerűrtartalomig terjedhetnek, és a maximális tervezett sebességük 45 kilométer/óra. Ezeket a járműveket autós (B-s) jogosítvánnyal vagy AM kategóriás engedéllyel lehet vezetni. Az AM jogosítvány megszerzéséhez nincs szükség orvosi alkalmassági vizsgálatra, és már 14 éves kortól igényelhető, így a középiskolás diákok számára is elérhető lehetőség. Fontos megjegyezni, hogy alkoholfogyasztás után tilos a segédmotor vezetése, utas szállítása pedig nem engedélyezett. A biztonság érdekében kötelező a bukósisak viselése. A KRESZ szerint a segédmotoros kerékpárok maximális sebessége 40 kilométer/óra, ami eltér a tervezési sebességtől. Autópályákon és több sávos utakon - kivéve a balra kanyarodást - a belső sávban való közlekedés nem megengedett. Ugyanakkor lakott területen kívül a kerékpárutakon legfeljebb 30 kilométer/órás sebességgel használhatóak a kismotorok.
Nincs forgalmi, nincs teljesítményadó
Ami az adminisztratív terheket illeti, az 50 köbcentis motorok esetében számos előny várja a tulajdonosokat. Ezek a járművek mentesülnek a műszaki vizsgától, és a vásárlás során sem kell vagyonszerzési illetéket, sem pedig regisztrációs adót fizetni az első forgalomba helyezéskor. Továbbá, a kismotorokra nem vonatkozik teljesítményadó sem. Ezeknek a motoroknak forgalmi engedélyük nincs, csupán az adásvételi szerződés szolgál dokumentációként, amely alapján kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Ez a biztosítás viszont általában alacsony költségekkel jár, és nincs bonus-malus rendszer sem, ami még kedvezőbbé teszi a helyzetet. A Fabisz alkusz szervezet adatai szerint tavaly 297 ezer ilyen motor rendelkezett felelősségbiztosítással, miközben a teljes állomány körülbelül 650 ezer járműre tehető. A költségek szempontjából fontos megemlíteni, hogy a négyütemű japán vagy olasz robogók átlagfogyasztása 2-3 liter/100 kilométer körül mozog, ami szintén hozzájárul a fenntartási költségek alacsonyan tartásához.