A Stellantis számára is komoly kihívást jelenthetnek az újonnan bevezetett vámok.


A Stellantis autóipari konszern a második fél évben is jelentős terhekkel számol az amerikai vámpolitika miatt. Miután az első hat hónapban már 0,3 milliárd eurós költsége keletkezett, a második fél évben további 1,2 milliárd euró merülhet fel - közölte a vállalat Amszterdamban kedden.

A Peugeot, Fiat, Chrysler és Opel márkák anyavállalatának pénzügyi helyzete aggasztóan alakult az idei év első felében, hiszen a vállalat több milliárd eurós veszteséget könyvelhetett el.

A veszteség főként a modellprogramok leállításának, továbbá a gyártási platformok és a vállalat átszervezésére vonatkozóan elszámolt tételek következménye volt.

Az új vállalatvezető, Antonio Filosa az Egyesült Államok és az EU között létrejött vámmegállapodás után a napi üzletmenet javulását várja az év hátralévő részében. Így a forgalom az első fél évhez képest növekedni fog.

A különleges hatásokkal kiigazított működési nyereségarány várhatóan az alacsony, egy számjegyű százalékos tartományban mozog majd. Az első félév során ez csupán 0,7 százalék volt. A szabad pénzeszközök helyzete is kedvező irányba változik: a Stellantis ipari üzletágában, a pénzügyi szolgáltatások figyelembevételével, körülbelül 3 milliárd eurónyi készpénz tűnt el a hat hónap alatt.

A Stellantis jelentésében megerősítette a napi üzletmenetből már ismert kulcsadatokat: a forgalom 13 százalékkal 74,3 milliárd euróra esett vissza. A második negyedévben az eladások 6 százalékkal 1,4 millió járműre csökkentek. Az első fél évben ez 7 százalékos csökkenést jelentett, alig 2,7 millió járműre. A vállalat elsősorban az korábban a Stellantis számára rendkívül jövedelmező észak-amerikai piacon szenvedett további veszteségeket.

A rendkívüli tételek nélkül számított üzleti eredmény egy év alatt 8,5 milliárd euróról mindössze 540 millió euróra olvadt, ami 94 százalékos csökkenést jelent. Az egy évvel korábbim, 5,6 milliárd eurós nyereség után az első hat hónapban 2,3 milliárd eurós veszteséget könyvelhetett el a vállalat.

A több márkát magában foglaló konszern már régóta válságban van, mert az észak-amerikai kontinensen már nem tudják a szokásos módon értékesíteni nagy SUV-jaikat és pickupjaikat. Ez az egykor nagy befolyással rendelkező vezér, Carlos Tavaresnek is az állásába került.

A Stellantis a francia PSA-csoport és az olasz-amerikai Fiat-Chrysler-konszern egyesüléséből született meg. Az Egyesült Államokban a konszern 14 járműmárkájából négy képviselteti magát: a Chrysler, a Dodge, a Jeep és a Ram. Az SUV-k és pickupok iránti kereslet hosszú időn keresztül biztosította, hogy a Stellantis nyereségének jelentős része az amerikai piacon keletkezzen.

Related posts