A Cannes-i Filmfesztivál a komédia mestere előtt hajt fejet.

A 90 éves filmszínész csaknem harminc év után rendezett ismét filmet, a L'homme qui a vu l'ours qui a vu l'homme (Az ember, aki látta a medvét, aki látta az embert) című másfél órás vígjátékot egy különvetítés keretében Pierre Richard jelenlétében mutatták be, mielőtt szeptembertől a mozikban is látható lesz.
A Dél-Franciaországban forgatott költői vígjáték egy festői kis halászfaluban játszódik, s egy, a családját és sikeres vállalkozását maga mögött hagyó öreg halász - Pierre Richard alakításában - és egy falubeli autista fiú barátságáról szól, akiket a természet iránti szeretet fűz össze, miközben a rendőrség egy cirkuszból elszabadult medvét keres a környéken.
"Az új filmem egy rejtélyes ufó köré épül, és van benne egy több mint 500 kilós medve is! Ezt a hatalmas állatot sajnos nem tudtam öt méternél közelebb megközelíteni a forgatás során" - mesélte a közönség óriási tapssal üdvözölt filmsztár a vetítés előtt. A fesztivál a legnagyobb szerepeiből készült összeállítással adózott neki, amely igazán emlékezetes pillanatokat idézett fel.
A Pierre Richard által elmesélt életrajzi ihletésű vígjátékot jelenlegi otthonában forgatták, és a filmben szereplő szkeccsek kreatív forrását a falu lakóinak mindennapi élete adta.
A több mint hat évtizede a pályán lévő színész saját filmjeiben és mások rendezéseiben is csetlő-botló, kétbalkezes, félszeg figurát formált meg. Ezt alakította olyan kasszasikerekben, mint az 1972-es Magas szőke férfi felemás cipőben, az 1974-ben mozikba kerülő Ahová lépek, ott fű nem terem vagy az 1980-as Esernyőtrükk. Francis Veber filmrendezővel való találkozása ihlette meg egy komikus kettős kialakítására Gérard Depardieu-vel. Így született meg 1981-ben a Balfácán, 1983-ban a Balekok és 1986-ban a Négybalkezes című vígjáték.
Az "Álmodozni mindig lehet" (1991) című vígjátékával tért vissza a rendezői székhez, amelyet 1997-ben a "Fejjel a falnak" című alkotás követett. Azóta is aktívan szerepel a filmvásznon, és az utolsó években olyan remekművekben láthattuk, mint Stéphane Robelin által írt és rendezett "A magas ősz férfi társat keres" (2017), a "Vissza a gyökerekhez" (2018), vagy a Sophie Marceau által rendezett "Madame Mills, une voisine si parfaite" (2018). Legutóbb pedig a 2023-ban bemutatott "Jeanne du Barry - A szerető" című történelmi drámában nyújtott alakítást. A filmezés mellett a színház világában is aktívan jelen van, rendszeresen fellép Párizs színpadain.
A cannes-i filmfesztiválon idén Arany Pálmáért versenyző filmek közül hatalmas sikert aratott a Sentimental Value, Joachim Trier norvég rendező és állandó színésznője, Renate Reinsve legújabb közös filmje. Az alkotás - amelynek férfi főszereplője Stellan Skarsgard, és amelyben egy hollywoodi sztár, Elle Fanning is szerepel - 19 percig tartó tapsot kapott a díszbemutatón, amely az idei rekord a fesztiválon.
Az Ingmar Bergman szellemi örökösének is tekintett norvég rendező filmje egy értelmiségi család története. Főhőse egy idős rendező, aki korábban nem igazán foglalkozott két lányával. Egyikőjük színházi színésznő lett, akinek az apa várhatóan az utolsó, életrajzi filmjének főszerepét ajánlja fel, a kisebb pedig történész. Elle Fanning gyakorlatilag önmagát alakítja a hollywoodi színésznő szerepében.
Kép: Shutterstock
Az utolsó versenynap estéjén kerül sor a kortárs társadalmi problémákat taglaló, dokumentarista stílusú játékfilm legújabb díszbemutatójára. A belga testvérpár, Jean-Pierre és Luc Dardenne, akik már régóta részt vesznek a cannes-i hivatalos programban, új drámájukat, a "Jeunes meres" (Fiatal anyák) című alkotást mutatják be. A film az Arany Pálmáért versenyez, amely díjat a Dardenne testvérek már kétszer elnyertek a korábbi munkáikért.
A szombat esti záróünnepségen Juliette Binoche, a neves francia színésznő által irányított zsűri fogja kiosztani a díjakat.