A múlt járművei és a jövő bősége - sokan talán nem is sejtik, hogy ez a jövedelmező befektetési lehetőség milyen rejtett kincseket tartogat.


Az autóipar egy izgalmas és történelmi átalakulás küszöbén áll: míg Európa az elektromos járművek világába való áttérés kihívásaival küzd, a kínai gyártók egyre nagyobb előnyre tesznek szert. E közben a hagyományos autók piaca soha nem tapasztalt dinamikával működik. A gyárbezárások és technológiai versengés árnyékában a múlt ikonikus autói nem csupán nosztalgikus emlékek, hanem jelentős befektetési lehetőségek is, hiszen értékük folyamatosan emelkedik. Ezen a dinamikusan fejlődő, milliárdokat mozgató piacon pedig Budapest is egyre inkább előtérbe kerül, mint a klasszikus autók kedvelőinek új központja.

Az autóipar történetének legnagyobb átalakulásán van túl, amely rendre új kihívások elé állítja az iparági szereplőket. Az Index számos cikkében részletesen tárgyalta, hogy az alapanyaghiány, az energiaforrások elérhetőségének és költségeinek változása, valamint az inflációs nyomás és az elektrifikáció terjedése mind-mind jelentős hatással vannak a szektorra. Ezek a tényezők együttvéve egy eddig sosem tapasztalt helyzetet teremtenek, amely új megoldások és stratégiák kidolgozását sürgeti.

Ezt támasztja alá a KPMG Global AutomotiveExecutive Survey tanulmánya, amely rámutat:

Az autóipar egy jelentős átalakulás küszöbén áll, és nem minden cég tűnik felkészültnek a kihívásokra. Azonban, ha az iparág vezetői figyelemmel kísérik az öt leglényegesebb kulcstényezőt, akkor sokkal nagyobb eséllyel navigálhatják sikeresen vállalatukat a nehézségeken:

Stratégiai újragondolás: a mennyiségi skálázhatóság, az innovációs sebesség és a vevői érték újradefiniálása kulcsfontosságú lépések a versenyképesség növelésében. Fontos, hogy a digitális stratégiánkat hatékonyan irányítsuk, lehetővé téve a valós idejű, adatvezérelt működést. Emellett a regionális reziliencia erősítése és az ökoszisztéma-építés révén fenntartható fejlődést érhetünk el, amely alkalmazkodik a folyamatosan változó piaci környezethez.

Fontos megemlíteni, hogy a jelenlegi tervek szerint 2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő járművek gyártása és értékesítése lenne engedélyezett, ezáltal gyakorlatilag bezárva a belső égésű motoros autók előtt a lehetőségeket. A megállapodás alapján a kivezetés fokozatosan valósulna meg: 2030-ig az új személyautóknál a 2021-es szinthez képest 55%-os, míg az új kishaszongépjárműveknél 50%-os csökkentést kellene elérni a szén-dioxid-kibocsátásban. A cél pedig, hogy 2035-re teljes karbonsemlegességet érjünk el.

Ez gyakorlatilag az elektromos autók erőltetett térnyerését jelenti, ugyanakkor szakértők - és autógyártók - korábban több ízben is jelezték, hogy a jövő mobilitása sokszínű, és a különböző hajtásláncok versenyén nyugszik majd.

A már Magyarországon is egyre nagyobb számban jelenlévő kínai elektromos autók azonban "letarolják" a piacot, komoly hátrányba hozva ezzel az az európai autóipart, amely a kontinens teljes gazdaságának egyik tartópillére. Nem véletlenül látott az elmúlt években napvilágot számos gyárbezárásról, elbocsátásokról szóló hír. A kínai elektromosautó-ipar ugyanis technológiai előnybe van az európaival szemben. Az EU kezdi ezt felismerni - illetve azt, hogy ezzel könnyen ledöntheti gazdaságának egyik oszlopát - ezért több fronton is visszavonulót fúj.

miközben a hagyományos autóipar a sebességre fókuszál, a klasszikus járművek ma már komoly alternatív befektetési lehetőséget kínálnak. A globális piac mérete közel 40 milliárd dollár, amelyből Európa 30 százalékkal részesedik. Az ezredforduló óta a veteránautók átlagos éves értéknövekedése 15 százalékra rúgott, sőt, az utolsó évtizedben ez a mutató már a 18,5 százalékot is meghaladta. A szakértők előrejelzései szerint a trend folytatására számíthatunk, és a magasabb alapértékek mellett is megmarad a növekedési lendület.

Mindez azt mutatja, hogy a megfelelően kiválasztott, jó állapotú és ritka autók nem csupán a múlt díszei, hanem értékes eszközök, amelyek a gyűjtők és befektetők érdeklődését élénken tartják. A csúcstartó egy 1955-ös Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé, a legendás brit-német mérnök, Rudolf Uhlenhaut által tervezett két prototípus egyike. 2022-ben 143 millió dollárért cserélt gazdát a legendás jármű a Sotheby's stuttgarti aukcióján, ez majd a triplája a korábbi rekorder 1962-es Ferrari 330 LM/250 GTO-nak (51,7 millió dollár).

Most pedig Budapesten is licitálhatnak az érdeklődők, a klasszikus autók szerelmeseinek ugyanis igazi különlegességgel készül a 365 Oldtimer Múzeum: november 28-29-én, a The GlassHouse Kolosyban, Óbuda új központjában rendezik meg a Cars & Dreams aukciót, ahol a múlt ikonikus járművei kerülnek kalapács alá: a Mercedesek, Jaguarok és Audik mellett Lotus, MG, BMW, Volvo és Berliet is.

Related posts