A NEM – KETTŐSSÉG FILOZÓFIÁJA Shankara filozófiájának szellemi tartalma „Brahman az absolut lét, fölismerés és üdvösség, az egyetlen valóság. A világ nem valóságos. Brahman és az Atman egyek” Fönti szavakban foglalja össze Shankara filozófiájának lényegét. Shankara szerint „valóság” ami nem változó, és nem mulandó. E megállapítása nem tér el az Upanishadok tanaitól és elődje, Gaudapada tanításaitól. Más szavakkal: bármely külső, vagy belső fölismerés tárgya változásnak alávetett, és ezért „nem valóságos”. Egyvalami azonban soha nem hagy el bennünket: a legbelső tudat. Ez minden tapasztalás állandó eleme, az igazi én, az önvaló; Még az álomtalan alvás, állapotában is tanúként jelen van az önvaló, míg az én-gondolat, személyiségünk átmenetileg tudatlanságba (avidya) süllyed Részlet:
Testetlenség még nem jelent szabadulást. Külső forma még nem vágytalanság. Szabadulás a nem-tudás megszüntetése. Érinti-e a fát ha levelei árokba, folyóba, vagy akár megszentelt földbe jutnak? Test, érzékszervek pusztulása nem több, mint levelek hullása. Az Atman az ami megmarad, miként a fa őszi lombhullás után. Az önvalót; a való létet, a boldogság megtestesítőjét misem érintheti. A tanítások szerint az Atman „tiszta tudat”. Ez anynyit jelent, hogy örök igazság. Csak a külső burkokat érinti a halál. Nem-tudás szülöttei és elrejtik az Atmant. Fa, füvek, szalma, ruházat és egyéb, ha elég hamuvá változik. A test, érzékek, a vitális erő, a gondolat szerve, ha elég a fölismerés tüzében Brahmanná válik. A sötétséget megszünteti, ellentéte a fény. A látszatvilág Brahmanban szűnik meg. A korsóba zárt levegő, ha a korsó eltörik, egyesül a külső levegővel. Tej tejbe, olaj olajba víz vízbe öntve eggyéválnak. És hasonlóképpen válik eggyé Brahmannal a megvilágosodott, ha az Atmant felismerte. + Az életében szabaddá vált, szabadságot nyer halálában is, örökre egyesülvén az az absolut valósággal, Brahmannal. Az ilyen ember többé nem kell újraszületéstől tartson. A nem-tudás burkait elégette a fölismerés tüze. Miként születhetne ura Brahman? Mindkettő: szabadulás és kötöttség nem-tudásunk tévedései. Atmanban nem-valóságosak. A kötélcsomó sem más mint kötélcsomó, bárha kígyó képében látja a tévedés áldozata. Az emberek kötöttségről és kötöttségtől való szabadulásról beszélnek, és ez alatt a nem-tudás fátylának jelenlétét, illetve hiányát értik. A valóságban azonban Brahman nincsen beburkolva. Mivel semmi más nem létezik valójában Brahmanon kívül. Ha burkok léteznének úgy Brahman nem lehetne egyedülvaló. Az írások tagadják a kettősséget. Kötöttség és szabadulás csak gondolkodásunkban léteznek. A tudatlan tévesen az Atmannal hozza ezeket kapcsolatba. A Brahman változatlan valóság, kezdettől fogva kötetlen, tiszta tudat. Atman kötöttsége vagy megszabadulása tévképzeten alapszik. Kötöttség és szabadulás a gondolat szervének állapotai. E kettő közül egyik sem lehet Brahman. Kötöttség és kötöttségtől való szabadulás ezek szerint a nem-tudás tévképzetei. Az Atmanban nem léteznek. Az Atman végtelen, rész-nélküli és cselekvésen túli. Folttalan és tiszta. Kettősség és Brahman összeegyeztethetetlen. A valóságban nem létezik sem születés, sem halál, sem bilincsbevert, sem halandó, sem megszabadított, sem kereső lélek. Ez a végső és absolut igazság. + Ma tehát közöltem véled a legmagasabbrendű titkot. Ez a vedanta legbensőbb lényege, minden írások ékköve. Tulajdon fiamnak tekintelek, aki őszintén törekszik az üdvösségre. Tiszta vagy immár, és nem szennyezhet be a sötét kor; szíved vágytalan. + A tanítvány e szavak hallatára leborult mestere lábaihoz. Azután elbúcsúzott a tanítójától és útra kelt. Megszabadult immár a nem-tudás bilincseitől. És a mester is folytatta utját, hogy közölje a tisztaság tanát a világgal, mivel Brahmanba merült gondolatai és irgalmas szíve erre késztették. Mester és tanítvány itt közölt párbeszédében Atman valóságos természete olymódon ismertetett, hogy azt a szabadulás keresője megérthesse. A megvilágosodás után áhítozók, a szabadulás keresői, tisztaszívűek, az önzetlenek, a vágytalanok, az írások szavainak tisztelői a békesség megvalósítói fogadják szeretettel eme üdvtanítást. A tudatlanok, a halál és újraszületés sivatagában tévelygők, a fáradtak, szomjasak és éhezők számára e tanítás hozza meg Brahman megértését. E tanításból tudják meg, hogy mi a valóság: Brahman, a kettősség-nélküli Egy, minden gyönyörök ajándékozója, a nektár tengere, amely itt terül el lábaink előtt. Shankara e műve vigye sikerre törekvéseiket és biztosítsa szabadulásukat.
Tulajdonképpen egyetlen egy sarktétel kibontása az egész tanítás: csakis egy dolog létezik, a világszellem. E világszellemet nevezik szanszkritül Brahmának; a szó eredetileg varázst, igét, szent erőt jelentett. A Brahma örök, változatlan, tökéletes létező, tiszta tudatosság; a világ – ahogyan látjuk – múlandó, változékony, nyomorúságos jelenség, tudattalan és holt anyag.
Ami a világban nem ilyen: önmagunk, más lelkes lények, az Isten – mindez valójában a Brahma; ám mi közönségesen mégis másnak tartjuk ezeket, s egymástól is megkülönböztetjük őket. Ez azonban tévedésen alapul, tudatlanság csupán: alapja, hogy összekeverjük a tiszta szubjektumot az empirikus objektummal, s az egyik tulajdonságait a másikra vetítjük. Így beszélünk a mi világunkról, hazánkról, családunkról, testünkről, idegrendszerünkről és agyunkról, értelmünkről és érzelmeinkről, pedig mindez csupán külső, tárgyi, múlandó dolog: mi magunk (az átma) csupán mindezek szemlélője, a tudatosság legbelső, elvont szikrája vagyunk.
Tulajdonképpen egyetlen egy sarktétel kibontása az egész tanítás: csakis egy dolog létezik, a világszellem. E világszellemet nevezik szanszkritül Brahmának; a szó eredetileg varázst, igét, szent erőt jelentett. A Brahma örök, változatlan, tökéletes létező, tiszta tudatosság; a világ – ahogyan látjuk – múlandó, változékony, nyomorúságos jelenség, tudattalan és holt anyag.
Ami a világban nem ilyen: önmagunk, más lelkes lények, az Isten – mindez valójában a Brahma; ám mi közönségesen mégis másnak tartjuk ezeket, s egymástól is megkülönböztetjük őket. Ez azonban tévedésen alapul, tudatlanság csupán: alapja, hogy összekeverjük a tiszta szubjektumot az empirikus objektummal, s az egyik tulajdonságait a másikra vetítjük. Így beszélünk a mi világunkról, hazánkról, családunkról, testünkről, idegrendszerünkről és agyunkról, értelmünkről és érzelmeinkről, pedig mindez csupán külső, tárgyi, múlandó dolog: mi magunk (az átma) csupán mindezek szemlélője, a tudatosság legbelső, elvont szikrája vagyunk.
Tolle tanítása is úgyanez, csak a fogalmi címkék mások! Osho is úgyanezt tanítja, Krishnamurtiról, Papajiról nem is beszélve!
"Megtartani a jelen pillanatot a maga teljességében, anélkül hogy bármi többet várnék el tőle"
"Fedezd fel, mi az, amire minden más rávetül, és akkor a tiszta JELENLÉT-ként fogsz megmaradni"
Tolle tanítása is úgyanez, csak a fogalmi címkék mások! Osho is úgyanezt tanítja, Krishnamurtiról, Papajiról nem is beszélve!
"A valóságban nem létezik sem születés, sem halál, sem bilincsbevert, sem halandó, sem megszabadított, sem kereső lélek. Ez a végső és absolut igazság. " /Shankara/
Srí Niszargadatta Mahárádzsról ne feledkezzünk meg. - LINK -
Tolle tanítása is úgyanez, csak a fogalmi címkék mások! Osho is úgyanezt tanítja, Krishnamurtiról, Papajiról nem is beszélve!
"A valóságban nem létezik sem születés, sem halál, sem bilincsbevert, sem halandó, sem megszabadított, sem kereső lélek. Ez a végső és absolut igazság. " /Shankara/
Srí Niszargadatta Mahárádzsról ne feledkezzünk meg. - LINK -
Valóságban létezik hologram de létezik holografikus világ is amiben benne tudsz lenni és szabadon tudsz mozogni járni kelni, keresem a lehetőségét e világ megteremtésének, mert hiszek abban hogy létre tudom hozni a hologram világott
...keresem a lehetőségét e világ megteremtésének, mert hiszek abban hogy létre tudom hozni a hologram világott
és az mér jó neked?!?
...mások az abszolút békét és boldogságot keresik
nem a jóért nem az elismerésért vagyok cselekvésben, mert ez a feladatom nem a rosszért és nem a fogalmakban elért célokért vagyok cselekvésben, így tudom magamat elképzelni, benne lenni a mindenség káprázatában a végtelenség szavaiban? Szó és szavak szinjén túl is van világ. Béke ott van benned akármennyire is háborogsz dolgokon látszat világban élünk, boldogság abban is benne élsz, csak azt most nem akarják sokan észre venni, milyen szögből figyeled a valóságodat: mondok egy gyakorlatott próbáld ki amit szeretnél megoldani téma hatrátalan, feküdj a hátadra és gondolj a dologra, feküdj a bal oldaladra a hasadra és a jobb oldaladra, mindegyik oldaladon más szemszögből fogod látni a dolgaidat, ha sokat gyakorolsz mint a valóságban benne tudsz lenni a gondolatodban jársz kelsz szemszögtől függetlenül, ilyenkor félelmetes tudással tudsz bírni, mire jó mondod, semmire és mindenre a válaszom. érdekesség még nem olvastam a Seth könyvét már akkor is olyan képpen mondtam a szavaimat amiben jelen van az igen és jelen van a nem, érted?
Regisztrált tag #36 Regisztrált: 2009 nov 25 sze, 10:13 Üzenetek: 195
ionon írta ...
hajni19840203 írta ...
ionon írta ...
...keresem a lehetőségét e világ megteremtésének, mert hiszek abban hogy létre tudom hozni a hologram világott
és az mér jó neked?!?
...mások az abszolút békét és boldogságot keresik
nem a jóért nem az elismerésért vagyok cselekvésben, mert ez a feladatom nem a rosszért és nem a fogalmakban elért célokért vagyok cselekvésben, így tudom magamat elképzelni, benne lenni a mindenség káprázatában a végtelenség szavaiban? Szó és szavak szinjén túl is van világ. Béke ott van benned akármennyire is háborogsz dolgokon látszat világban élünk, boldogság abban is benne élsz, csak azt most nem akarják sokan észre venni, milyen szögből figyeled a valóságodat: mondok egy gyakorlatott próbáld ki amit szeretnél megoldani téma hatrátalan, feküdj a hátadra és gondolj a dologra, feküdj a bal oldaladra a hasadra és a jobb oldaladra, mindegyik oldaladon más szemszögből fogod látni a dolgaidat, ha sokat gyakorolsz mint a valóságban benne tudsz lenni a gondolatodban jársz kelsz szemszögtől függetlenül, ilyenkor félelmetes tudással tudsz bírni, mire jó mondod, semmire és mindenre a válaszom. érdekesség még nem olvastam a Seth könyvét már akkor is olyan képpen mondtam a szavaimat amiben jelen van az igen és jelen van a nem, érted?
Tolle tanítása is úgyanez, csak a fogalmi címkék mások! Osho is úgyanezt tanítja, Krishnamurtiról, Papajiról nem is beszélve!
"A valóságban nem létezik sem születés, sem halál, sem bilincsbevert, sem halandó, sem megszabadított, sem kereső lélek. Ez a végső és absolut igazság. " /Shankara/
Srí Niszargadatta Mahárádzsról ne feledkezzünk meg. - LINK -
Valóságban létezik hologram de létezik holografikus világ is amiben benne tudsz lenni és szabadon tudsz mozogni járni kelni, keresem a lehetőségét e világ megteremtésének, mert hiszek abban hogy létre tudom hozni a hologram világott
Ok. megteremted, és akkor mi van?
Az egód hatalmassá vált, a Teremtő Istene lehet annak a világnak.
A benned lévő Istent (önvaló, Jelenlét) pont ezzel tartod börtönben.
"Megtartani a jelen pillanatot a maga teljességében, anélkül hogy bármi többet várnék el tőle"
"Fedezd fel, mi az, amire minden más rávetül, és akkor a tiszta JELENLÉT-ként fogsz megmaradni"
...keresem a lehetőségét e világ megteremtésének, mert hiszek abban hogy létre tudom hozni a hologram világott
és az mér jó neked?!?
...mások az abszolút békét és boldogságot keresik
nem a jóért nem az elismerésért vagyok cselekvésben, mert ez a feladatom nem a rosszért és nem a fogalmakban elért célokért vagyok cselekvésben, így tudom magamat elképzelni, benne lenni a mindenség káprázatában a végtelenség szavaiban? Szó és szavak szinjén túl is van világ. Béke ott van benned akármennyire is háborogsz dolgokon látszat világban élünk, boldogság abban is benne élsz, csak azt most nem akarják sokan észre venni, milyen szögből figyeled a valóságodat: mondok egy gyakorlatott próbáld ki amit szeretnél megoldani téma hatrátalan, feküdj a hátadra és gondolj a dologra, feküdj a bal oldaladra a hasadra és a jobb oldaladra, mindegyik oldaladon más szemszögből fogod látni a dolgaidat, ha sokat gyakorolsz mint a valóságban benne tudsz lenni a gondolatodban jársz kelsz szemszögtől függetlenül, ilyenkor félelmetes tudással tudsz bírni, mire jó mondod, semmire és mindenre a válaszom. érdekesség még nem olvastam a Seth könyvét már akkor is olyan képpen mondtam a szavaimat amiben jelen van az igen és jelen van a nem, érted?
Ha megnézted és meg is értetted a Messing videót, akkor gondold át, hogy kitől is kaptad ezt a feladatot, ki ültethette elbenned ezeket a gondolatokat, talán az archonok, vagy Castaneda terminusával a flyerek?
"Megtartani a jelen pillanatot a maga teljességében, anélkül hogy bármi többet várnék el tőle"
"Fedezd fel, mi az, amire minden más rávetül, és akkor a tiszta JELENLÉT-ként fogsz megmaradni"